שרן השכל
שרן השכלPhoto by Gili YaariqFlash90

18 אנשים מתו בימים האחרונים בבני ברק ממחלת הקורונה האיומה. תיעוד אחר תיעוד מהחגים מראה שבחלק מהקהילות החרדיות החליטו לעשות דין לעצמם.

בית כנסת פתוח בבני ברק שמקיים תפילות בצפיפות וללא מסיכות, אירוע 'טיש' בהשתתפות מאות רבות של אנשי חסידות אלכסנדר, דיווחים על תיאום שבשתיקה בין הפלג הירושלמי לכוחות האכיפה.

כשעוסקים בהצלת חיי אדם, אין מקום לדילים. כדי למנוע סגירה של מדינה, צריך לסגור את מוקדי ההדבקה - גם אם זה לא נעים פוליטית.

הנתונים הראו שמעל לחמישים אחוז מההדבקות בבתי הספר הם במגזר החרדי, במצב כזה צריך לאכוף, לקנוס ולסגור את כל מי שמפר הנחיות.

פתיחת מוסדות חינוך חייבת להיקבע על פי קריטריונים שווים בכל המגזרים, ללא יוצא מהכלל. אם הממשלה לא מאשרת פתיחת לימודים בתיכון עד חודש ינואר, היא לא יכולה לאשר פתיחת ישיבות בגילאי 16-18.

כדי שלא נצא מהסגר הזה עם שעון מתקתק לסגר הבא, מוכרחים לחזור אל תוכנית הרמזור, שקובעת כי עיר אדומה לא תפתח מוסדות חינוך ותיכנס לסגר ברגע שהנתונים מצביעים על עלייה. אכיפה מוגברת תזכה לאמון הציבור אם ההחלטה עליה תתקבל על פי נתונים ולא על פי לחצים פוליטיים.

חשוב לנהל שיח עם ראשי הערים, הרבנים וראשי הקהילות, כדי לתאם ולסכם על תכנית שמותאמת לקהילה החרדית שלהם, בין אם זה בהסברה, באכיפה או בענישה.

אני מאמינה בכוחו של השלטון המקומי לחלץ אותנו מהקורונה, אך במקומות בהם הקהילה המקומית לא פעלה מספיק או פועלת בניגוד להנחיות בידיעה מוחלטת ומסכנת את אנשיה, יש לאכוף את ההנחיות הארציות ולהרתיע.

מרבית אחינו החרדים מקפידים על ההנחיות, אבל בשכונות ובזרמים מסוימים בהם זה לא קורה, נדרשת התערבות ואכיפה, לא פוליטיקה.

לפי משרד הבריאות, 52% מהחולים המבוגרים הם מהמגזר החרדי. ההיסטוריה היהודית רצופה שמירה על הדור השלישי. אותי לימדו שביהדות אין דבר קדוש יותר מחיי אדם. האוכלוסייה שנמצאת בקבוצת הסיכון הגדולה ביותר מקורונה הם זקני העדה, ההנהגה והרבנים המובילים. חלקם כבר קיפחו את חייהם, וחלקם עוד נאבקים כדי לצאת מהקורונה - החל מהאדמו"ר מבעלז שמוביל קו נגד ההנחיות וקיבל טיפול רפואי צמוד והאחרון שבהם הוא מנהיג הציבור הליטאי, הרב חיים קנייבסקי, לו אני מאחלת רפואה שלימה ומהירה, שנענה לפנייתו של דרעי שלא לפתוח בתי ספר וישיבות.

אחינו ואחיותינו מהקהילות השונות, כשאתם לא שומרים על ההנחיות, אתם גוזרים חולי ומוות על המנהיגים שצריכים להוביל אתכם וגם על הצעירים שלכם שרובם יחלימו אבל במחיר כבד.