אחרי החגים ושגרת לימודים במחשב

המחנך צביאל סולומון מסביר איך לשמור על מסגרת חינוך גם בזמני למידה מרחוק ושעות ארוכות מול מסכים

צביאל סולומון , כ"ה בתשרי תשפ"א

צביאל סולומון
צביאל סולומון
צילום: עצמי

אנחנו נמצאים "אחרי החגים", ובעוד איננו יודעים מה ילד יום ומה יהיו ההנחיות החדשות היום ומחר, דבר אחד נשאר ברור- מערכת החינוך נכנסת לשגרת לימודים מרחוק, לזמן ממושך.

בעוד ילדי הגן צפויים לחזור לגנים בקרוב, כדי לאפשר למשק לחזור ולתפקד, הילדים הגדולים יותר ימשיכו ללמוד, וביתר שאת, בבית, מרחוק, דרך המחשב או הפלאפון.

ילדינו עומדים לבלות שעות ארוכות מול המחשב, הפלאפון והאינטרנט, ופעמים רבות הם יעשו זאת מבלי שאנו, ההורים, נוכל להיות לצידם מאחר והמשק יחזור בהדרגתיות לעבודה. היום, יומיים אחרי החזרה ללימודים, כולנו חווים את ההשלכות של הדבר על הבית והמשפחה.

לדבר זה ישנן השלכות משמעותיות על החיים שלנו ושל ילדינו. מצד אחד אני סבור כי חשוב שתהיה שגרת לימודים, גם אם מרחוק ובזום. השהייה הארוכה בבית ללא מסגרת לימודים עלולה להביא לידי בטלה וריקבון מול המסך, עם כל ההשלכות החמורות של הדבר. באחד המאמרים הקודמים עסקנו בסכנה שבחודשים הארוכים בבית, ללא מסגרת מסודרת. לכן אני סבור שחשוב לקיים מסגרת לימודים מוגבלת, עם שיעור ראשון בשעה קבועה ומוקדמת יחסית.

המסגרת המחייבת אותנו להתייצב לשיעור ראשון מקבעת סדר יום- שעת שינה ושעת יקיצה ותפילה בבוקר. כאן נכנס התפקיד שלנו כהורים ומחנכים- לדאוג עד כמה שניתן על קביעת סדר יום לילדים שלנו. גם אם הוא נינוח ורגוע (וכך הוא צריך להיות בתקופה הזו), חשוב להחליט מה חשוב עבורנו ועבור הבית והילד ולעמוד על עמידה בזמנים האלה.

מצד שני, השהייה הארוכה מול המסכים מביאה את הילדים למקומות לא טובים. גם מבלי להגיע למקומות רעים, עצם הישיבה מול המסך שעות ארוכות לא יעילה- הילדים יושבים בלי להקשיב באמת, וכשהם מסיימים יום שלם של שיעורים הם סובלים מכאבי ראש, גב ועיניים. חישבו על עצמכם יושבים במקומם- האם היינו מצליחים להקשיב ולהיות פעילים בכל השיעורים שיש להם במשך יום אחד? 

ועכשיו לצדדים האפלים באמת. בשבוע שעבר שודרה כתבה המתארת את המקומות החשוכים אליהם מגיעים הילדים הנמצאים שעות ארוכות בחשיפה לאינטרנט- פורנוגרפיה, אלימות קשה, פגיעה בילדים ובמבוגרים דרך הרשתות החברתיות, תכנים אובדניים, פגיעה בבע"ח ועוד. אנחנו לא יכולים להימצא 24 שעות ליד הילדים שלנו, ואת הוואקום הזה עלולים לתפוס גורמים שליליים מאוד. רק תחשבו כמה זמן הילדים שלנו מבלים מול המחשב או הפלאפון כשהם לבדם, כשאנחנו לא משגיחים עליהם ותבינו מה עלול להיגרם להם- מהבחינה הפשוטה של אי-היעילות בלמידה, המשך לבעיות בריאותיות וכלה בבעיות של חשיפה לתכנים שליליים ביותר.
אז מה עושים? 

ראשית, קיבעו סדר יום שאמנם יהיה רגוע ולא מלחיץ, אבל החליטו מהן הנקודות החשובות לכם בתוך היום- מתי הולכים לישון, מתי מתעוררים ואיזה תוכן חשוב עבורכם במשך היום.

שנית, התקינו חסימה למחשב. לא משנה איזו חסימה, העיקר שתוודאו שלא כל תוכן יהיה זמין במהלך הגלישה. כדאי שהילדים ידעו שישנה חסימה ולפתח שיחה איתם על הנושא- למה חשוב לנו להימנע מלהגיע לכל מיני תכנים, איך עובד האינטרנט וכמה קל להגיע למקומות שליליים, גם בלי כוונה. גם אם הם מתנגדים לחסימה, חשוב לשמוע מהם למה. בדרך-כלל מדובר בחשש שמא ייחסם להם אתר מסוים, ואולי תחליטו יחד שאכן אפשר לאפשר את הגלישה אליו באופן מותאם אישית.
בשיחה ובהתנהלות שלנו אנו מחנכים את הילדים שלנו. חשוב שהם ידעו מה חשוב לנו ומהי הדרך אותה אנו מתווים בבית, וחשוב לנו לשמוע גם את דעתם.

וזכרו, הילדים שלנו זקוקים לנו כהורים משמעותיים ונוכחים, וכל רגע הוא הזדמנות מחודשת להורות טובה.
להצטרפות לקבוצת ווסטאפ "הורים למתבגרים – ירושלמים"   https://chat.whatsapp.com/I31T4Q29EaqG4liKtyKzxm

הכותב הינו מחנך בתיכון הימלפרב ופסיכולוג בשפ"ח ירושלים