האם ביום ראשון הקרוב החינוך הרך ישוב לפעילות? מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד שוחחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על מתווה היציאה מהסגר וההיערכות לקראת הפתיחה המחודשת.

על אף שבכירים במשרד הבריאות טענו לאחרונה כי מערכת החינוך לגיל הרך תחזור לפעילות מלאה ביום ראשון הקרוב, מזכ"לית הסתדרות המורים אמרה כי "אני לא יודעת אם הם יודעים בוודאות. בוודאי שאנחנו לא יודעים בוודאות, הכול פה באמת עמום ואף אחד לא יודע מה יהיה. אני חושבת שאף אחד לא יכול להבין מה קורה עם החידוש לגיל הרך".

עוד הוסיפה ומתחה ביקורת: "מפליא שלא לומדים מהטעויות, כבר היינו בסגר שני, מצופה באמת פשוט ללמוד מהטעויות שקרו בפעמים הקודמות".

לטענתה, יש חוסר היערכות לפתיחת מערכת החינוך, "מדאיג שלא משתפים אותנו. שאנחנו אנשי השטח, המנהלים, המורים והגננות, שהם למעשה חוד החנית והם אלה שלמעשה צריכים להפעיל את מערכת החינוך ולא יודעים מה יהיה. אף אחד לא משתף, איזה מתווה יהיה וחוסר היערכות. כי לצערי אצלנו במדינה הכול בדקה ה-99 וזה לא הנחתות, פתאום יגידו עכשיו פותחים? איך פותחים? מה פותחים? איפה ההיערכות?

''חייבים היערכות טובה, חייבים לפתוח בצורה מושכלת. לא יכול להיות שנשמע מהתקשורת, שהמתווים יעברו מעל הראש של עובדי ההוראה. הרי בסופו של דבר מי מפעיל את זה?"

בן דוד ציינה כי עובדי ההוראה "רוצים קודם כל את שיתוף הפעולה, כי בלי שיתוף הפעולה שום מתווה לא יוכל לעבוד, לא יכול להיות שהפקידות במשרד החינוך תהיה מנותקת. הפקידות מכינה את המתווים והם מנותקים מהשטח. לדעתנו, בערים אדומות מוסדות החינוך צריכים להיות סגורים, חייבת להיות הפרדה בין ערים ירוקות לאדומות.

''אני חושבת שגם ראשי הרשויות אומרים את זה, ויש ראשי רשויות שנמאס להם מההתנהלות הזאת, והם פשוט אמרו חברים עם כל הכבוד מה שתחליטו אנחנו שנחליט והיו כאלה שהחליטו ואמרו אנחנו לא נקבל לא תלמידים, לא סייעות ולא מורים מערים אדומות לירוקות, כי בסופו של דבר הם הופכים את העיר שלנו לאדומה".

אי אפשר לעבוד בשיטת אקורדיון

מזכ"לית הסתדרותה מורים הסבירה כי בהיעדר היערכות מתאימה, עלול להיות מצב בו "יהיו ראשי ערים שיגידו שאנחנו לא מקבלים מערים אדומות". לכן, "אנחנו דרשנו שיהיו צוותי חינוך קבועים. גם המיגון, אין מיגון לעובדי הוראה. הרי מה קורה? גם בגנים וגם בבתי הספר בוא ניקח גננת משלימה שמסתובבת במספר גנים, זה דבר שאסור שיהיה.

''אי אפשר לעבוד בשיטת אקורדיון לפתוח ולסגור. בואו נפתח בצורה מושכלת, הדרגתית, שתהיה היערכות מתאימה ובאמת שנמשיך ולא עוד פעם נסגור", אמרה.

לצד הביקורת שמתחה, היא הדגישה כי "אנחנו שומרי חוק, אני רק יכולה להגיד שאם יחליטו לפתוח כפי שמדברים בנושא של הגנים ואני כבר אומרת שאין היערכות, מה שיקרה זה שיהיו שיבושים קשים בפתיחת הגנים. זה השטח, לא אני מובילה. אנחנו גם כהסתדרות המורים ובוודאי עובדי הוראה כולנו אזרחים שומרי חוק מה שהמדינה תחליט בוודאי שנבצע, אבל כתוצאה מהגורמים שיהיו בשטח, זה עובדות. זה לא אנחנו, זה המציאות.

''למשל אתן דוגמה, מה הפתרונות לגננות שיש להם ילדים קטנים, מה הן יעשו? אין תשובות, זה בדיוק מה שקורה בחינוך המיוחד - יש רבים מהמורים שלא מגיעים למוסדות וגם הילדים כי אין סידור ואומרים להם תפתחו שמרטפיות, והמורים אומרים מה אם יפתחו בערים אדומות, נשלח? או שפותחים בערים מרוחקות".

מתי נפגשת עם שר החינוך בפעם האחרונה?
"נדמה לי לפני חודש, משהו כזה".

ומתי בפעם האחרונה דיברתם?
"שלושה שבועות".