למידה מרחוק? אנחנו מאבדים דור

נשיא המכללה לחינוך 'חמדת הדרום' קורא להכניס למערכת שיקולי החזרה לשגרה גם את ערכי החינוך והלימודים ולא רק שיקולי תעסוקת ההורים.

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ז בתשרי תשפ"א

משרד החינוך
משרד החינוך
פלאש 90

פרופ' חיים שקד, נשיא המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, מוטרד ממתווה החזרה ללימודים כפי שהוא מסתמן כעת ככזה שיחזיר את הגיל הרך והכיתות הנמוכות לשגרה ויותיר את הכיתות הגבוהות בסוף הרשימה.

לדבריו המתווה "משקף מערך שיקולים לא נכון. כששואלים מי יחזור ראשון, לוקחים בחשבון שיקולי הדבקה וזהירות בריאותית ואת חזרת ההורים לעבודה, אבל בכלל לא חושבים על הצרכים הלימודיים של הגילאים השונים".

להבנתו, השיקולים הם החזרת הגיל הנמוך יותר על מנת להחזיר הורים לעבודה, מה אינו מחוייב כאשר מדובר בגילאים הבוגרים יותר. "כיתות א' ב' חשוב יותר שיחזרו מילדי הגן. כשהם יושבים בבית מדובר בנזק לימודי מאוד משמעותי. לכן חשוב להחזיר אותם לפני הגנים", אומר פרופ' שקד.

"השיקולים הם רבים ומגוונים, ואני רוצה שיתייחסו קצת גם לשיקול הלימודי והחינוכי. אחרי פתיחת הכיתות הנמוכות יפתחו חדרי כושר, בריכות, צימרים ועוד ורק בעוד שלושה חודשים יחזירו את ילדי ה' עד י"ב. זה מקומם כי יש למערכת החינוך תפקיד לאומי שהוא הרבה מעבר לשמרטף"

ואולי בגילאים הבוגרים יותר ניתן לסמוך על הלמידה מרחוק ועל המבחנים שידחקו בהם ללמוד, בעוד הקטנים יותר לא יוכלו להסתמך על כך? "הלמידה מרחוק היא תחליף, אבל לא תחליף מוחלט. מערכת חינוך מבוססת זום היא לא אותו דבר. למשל תלמידי י"א י"ב שאמורים להיבחן בבחינות הבגרות ולהיכנס לעולם התעסוקה צריכים לצאת מוכנים וללמוד למידה משמעותית. הלמידה מרחוק לא מספיקה. לכן אולי להחזיר את א' ב' וי"א י"ב. השיקול של מטרות חינוכיות לא נשמע כלל. אף אחד לא מעלה את הצורך להשלמת הפער הלימודי".

עוד מזכיר פרופ' שקד את הפער שנוצר בתוך המערכת הלימודית פנימה בין תלמידים שמסוגלים ללמוד מרחוק לבין כאלה שלא. "יש הרבה גופים וכל אחד נלחם למען המטרות שקרובות אליו. הייתי מצפה ממשרד החינוך להעלות על נס את השיקול הלימודי והחינוכי שצריך להשתכלל בשאר השיקולים. בגיל ההתבגרות יש תהליכים מאוד חשובים שמצריכים חזרה למסלול".

לטעמו, "בתקופה זו אנחנו מאבדים דור שלא מנסים להחזיר למסלולו החינוכי, הערכי והלימודי. עובדי ההוראה עושים כל מאמץ כדי שהפגיעה תהיה מזערית, אבל יש כאן פגיעה ממשית על עתידם של התלמידים. זה משהו שיקרין על הכול, על הכלכלה, על התעסוקה ועוד".

פרופ' שקד מצביע על הבעייתיות אבל טוען שאינו יכול להצביע על הגורם האשם במציאות הנוכחית. שאלנו על כך שכן אמנם השר עצמו מגיע מתחום הצבא, אך לצדו לא מעט אנשי חינוך מזה עשרות שנים, ולכן לא ברור מדוע קולם לא נשמע.

"גם השר וגם המנכ"ל מגיעים מהעולם הצבאי, אבל אני לא יודע לומר אם זו הסיבה. אני לא יודע להגיד בדיוק למה נאלם קולם והנושא לא עולה על סדר היום, אבל המציאות היא שכל מטרותיה של מערכת החינוך לא נלקחות בחשבון כשמדברים על החזרה מהסגר. שיקולים בריאותיים ותעסוקתיים חשובים אבל יחד עם זה גם תהליכים לימודיים וחינוכיים צריכים להילקח בחשבון".