בית קברות. אילוסטרציה
בית קברות. אילוסטרציהפלאש 90

בבית העלמין "ויז'ניץ" בבני ברק מסרבים, שחור על גבי לבן, לקבל לקבורה נפטרים המשתייכים לציבור הדתי לאומי.

על פי תקנון בית הקברות, שהובא ב'שביעי', נדרשים המבקשים להיקבר לעמוד בתנאים שאחד מהם: "מגדלים את בניהם בבתי חינוך חרדיים. לא ממ"ד".

הנושא נחשף לאחר שתושב השומרון ביקש להביא למנוחת עולמים בבית העלמין את אביו שניהל אורח חיים חרדי, אך גילה כי השתייכותו הוא למגזר הדתי לאומי תמנע את קבורת אביו בבית העלמין.

יש לציין כי "בית החיים ויזניץ" הוא בית קברות פרטי ולא ציבורי, אך נתון לפיקוח המשרד לשירותי דת שציינו כי הם רואים זאת "בחומרה רבה".

תנאים נוספים לקבורה בבית העלמין: "הזוג שומר תורה ומצוות ללא סייג, שמירת שבת, כשרות, וטהרת המשפחה. הבעל מתפלל בציבור שלוש פעמים ביום, הן בימי חול והן בימי שבת. האישה הולכת בלבוש צנוע כהלכה ובכיסוי ראש מלא - מטפחת, כובע או פאה". וכן, "אין בבית טלוויזיה".

מאיר חיים רוטנר, עסקן שתפקידו בין השאר להוות סלקטור ולהחליט מי יקבר בבית העלמין, אישר את התקנון ולפיו מתי המגזר הדתי לא יוכלו להיקבר שם. "זו לא האוכלוסייה שלנו", אמר. "אתם יכולים לנסות בזכרון מאיר או בפוניבז'. אצלנו יש יותר אוכלוסייה חסידית וקצת מבחוץ. זו חלקה של חסידי ויז'ניץ בבית עלמין פרטי, ואלו התנאים שלהם".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה רבה את המקרה שהוצג בכתבה, ובפרט לאור העובדה כי בית העלמין פועל ללא רישיון. המידע הועבר לגורמים הרלוונטיים לטיפול".

תקנון קבורה בבית החיים ויזניץ
תקנון קבורה בבית החיים ויזניץצילום: מסך