ברבור
ברבורצילום: ISTOCK

בגן החיות התנ"כי בירושלים התגלה ברבור החולה בשפעת העופות. עם קבלת התוצאות הראשוניות, ובהתאם לנוהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, כלל בעלי הכנף בגן החיות הוכנסו להסגר.

במקביל, גן החיות התנ"כי פועל כעת לטפל באירוע בהתאם להנחיות שניתנו על ידי גורמי המקצוע של משרד החקלאות.

שפעת העופות התגלתה ביממה האחרונה גם בלול תרנגולי הודו בקיבוץ רבדים. גם כאן עם קבלת התוצאות הראשוניות, משרד החקלאות הטיל הסגר על הלול בהתאם לנוהל, ומגבלות על משקי עופות בסביבה. הלול מונה כ-19,000 עופות.

ד״ר רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים, הורה על הטלת הסגר על הלולים הנמצאים ברדיוס של 10 ק"מ מהלול החולה. באזור ההסגר מבוצע ניטור המצטרף לשאר הביקורות והבדיקות שעורכים גורמי המקצוע של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בכלל הלולים בשגרה.

במשרד החקלאות עוקבים אחר הטיפול במוקדי השפעת, ופועלים לסיימו בהקדם. עוד מדגישים במשרד כי הזן שאובחן גם בברבור בגן החיות, גם ברבדים וגם במועצה האזורית מנשה הוא H5N8 , זן הפוגע בעופות בר, עופות משק ועופות חצר, ועד כה לא ידועים מקרים של הדבקה בבני אדם מזן זה.

לנוכח זן השפעת הדומה בשלושת המקרים, גורמי המקצוע במשרד החקלאות מעריכים כי גורם ההדבקה שהביא להפצת המחלה בימים האחרונים הוא הציפורים אשר בתקופה זו נודדות ועוברות מעל ישראל וככל הנראה מפיצות את השפעת באזורים שונים בארץ.

בתוך כך, משרד החקלאות קורא למגדלי ציפורי נוי ועופות חצר וכן לולי חופש, להחזיק את העופות בתוך מבנים, ולמנוע שוטטותם בשטח פתוח כדי להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר.

במשרד מדגישים, ללא קשר לאמור לעיל, כי ככלל יש לקנות ביצים אך רק שהן ארוזות מכל צדיהן בקרטון או בניילון. כמו גם, חשוב לצרוך ביצים ועופות רק לאחר בישול כיאות.