דגלי ישראל ובחריין
דגלי ישראל ובחרייןiStock

ישראל ובחריין יחתמו הערב (ראשון) במלון ריץ' קרלטון במנאמה על הצהרה משותפת על כינון יחסים דיפלומטיים רשמיים ושלום בין המדינות.

החתימה תתקיים בתום יום דיונים מיוחד שייערך בבחריין בו ייקחו חלק לצד משלחת מקומית בראשות שר החוץ הבחרייני, עבד אל-לטיף בן ראשד אל-זייאני, גם משלחות מישראל, מארה"ב.

השיחות שיתקיימו לפני החתימה הרשמית, יעסקו מעבר ליחסים גם בשיתופי פעולה, בפתיחת נציגות ישראלית בבחריין ונציגות דומה בחריינית בישראל ובנושאים נוספים.

בראש המשלחת האמריקנית, שתיווכה במגעים לכינון היחסים באופן רשמי יעמדו שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין ושליח הבית הלבן למזרח התיכון אבי ברקוביץ'.

בראש הישראלית עומד ראש המל"ל מאיר בן שבת יחד עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וממלא מקום משרד ראש הממשלה רונן פרץ.

גורם מדיני אמר לקראת יציאת המשלחת כי "ההצהרה תגדיר את יחסי המדינות ותאפשר התקדמות במגוון נושאים ביניהם פתיחת נציגויות רשמיות".

לדבריו, "בשבועות האחרונים מאז החתימה בוושינגטון יש הרבה מאוד דיונים עם הבחריינים והגענו לשורה של הסכמים שהם הבסיס ליחסים בנושאים אזרחיים, דיפלומטיים, תקשורת וגם חקלאות".

יחד עם המשלחת הישראלית יגיעו שבעה ממנכ"לי משרד הממשלה שינהלו את השיחות כל אחד בתחומו. הממשל בבחריין דאג שלכל אחד מהם יוצמד מקבילו המקומי, במטרה לקדם את השיח המשותף ולצידו שיתופי פעולה מעשיים.

הגורם המדיני מציין כי המעורבות האמריקנית שהובילה להסכם, כולל הגעה של שני בכירים בממשל בתקופה סמוכה לבחירות, מראה את החשיבות של החתירה לשלום. "אנחנו מעריכים מאוד את המעורבות האמריקנית, שסייעה לנו להפוך יחסים של למעלה מ-20 שנים שהיו שקטים עם בחריין, ליחסים דיפלומטיים גלויים ואנחנו מאמינים שזה הסכם שטומן בחובו הזדמנויות רבות".

לשאלה מדוע לא נחתם הסכם של ממש אלא רק הצהרה בין המדינות עונה הגורם. "זה הנוהל הבחרייני לקיום יחסים עם מדינות. אין לנו מצב מלחמה עם בחריין, אין כאן עניין של הסכם שלום אלא כך הם מכוננים יחסים עם מדינות שלא היו להם יחסים לפני כן. יש הסכמים שהם כוננו לאחרונה עם מדינות ונחתמו בדיוק באותו אופן. מרגע שהמסמך ייחתם יתקיימו באופן רשמי היחסים הדיפלומטיים בינינו לבין בחריין".

לדברי הגורם שני תהליכים שכבר החלו הם הטיפול בתיירות ישראלית לבחריין וצעדים לבחינת פתיחת שגרירות.

"אנחנו עובדים על הסכמי אשרות. זה לא יקרה באופן מיידי אך ההערכה שלנו שעד סוף שנת 2020 תתאפשר נסיעה של ישראלים לבחריין", הוא מסכם.