חיסון קרוב? אילוסטרציה
חיסון קרוב? אילוסטרציהצילום: איסטוק

האם המדינה שבה התפרץ נגיף הקורונה היא גם זו שתוציא חיסון לנגיף?

המכון למוצרים ביולוגיים בבייג'ינג יחד עם יצרנית התרופות הממשלתית בסין, הודיעו כי חיסון לקורונה שנמצא בשלבי ניסוי אחרונים בימים אלו הראה תוצאות חיוביות ונמצא בטוח לשימוש בבני אדם.

כתב העת הרפואי Lancet דיווח כי הניסויים בבני אדם בחיסון, שזכה לשם BBIBP-Corv, החלו בתחילת יוני לאחר שהחיסון הציג תוצאות בניסויים שנערכו בקופים שפיתחו נוגדנים מבלי לגלות סיבוכים כלשהם.

על פי הדיווח ב-Lancet שני השלבים הראשונים של ניסויים בבני אדם נערכו בין התאריכים 29 באפריל ל-30 ביולי, והשתתפו בהם 600 בני אדם בריאים בגילאי 18 עד 80 שנה.

כל המשתתפים בניסוי פיתחו נוגדנים לנגיף הקורונה, אך עם זאת רמת הנוגדנים בקרב משתתפים מעל גיל 60 היו נמוכות יותר, ולעתים נדרשו עד 42 יום לעלייה משמעותית ברמת הנוגדנים אצל המבוגרים יותר. בקרב המשתתפים הצעירים נרשמו בממוצע 28 ימים עד שנוצרה תגובה נוגדנית.

פרופסור שיאומינג יאנג, אחד ממחברי המחקר, אמר כי "הגנה על אנשים מבוגרים היא מטרה מרכזית לחיסון מוצלח נגד קורונה, מכיוון שקבוצת גיל זו נמצאת בסיכון גבוה יותר למחלות קשות כתוצאה מהנגיף. עם זאת, לעיתים חיסונים פחות יעילים בקבוצה זו מכיוון שמערכת החיסון נחלשת עם הגיל. לפיכך מעודד אותנו לראות כי BBIBP-CorV גורם לתגובות נוגדנים בקרב אנשים בני 60 ומעלה, ואנו מאמינים כי הדבר מצדיק מחקר נוסף".

ההודעה על ההתקדמות בפיתוח החיסון הסיני מגיעה תוך מספר ימים לאחר שחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון עצרה את ניסויי החיסון נגד קורונה בעקבות מחלה בלתי מוסברת של אחד המשתתפים.

החיסון הסיני BBIBP-CorV הוא אחד מבין לפחות 10 פרוייקטים של חיסון נגד נגיף הקורונה שנכנסו לשלב השלישי של ניסויים בבני אדם. ארבעה מהחיסונים מובלים על ידי מדענים סינים, על פי ארגון הבריאות העולמי.