סטודנטים
סטודנטיםצילום: איסטוק

שנת הלימודים תשפ"א נפתחה היום (ראשון) באוניברסיטאות ובמכללות, אך היא תתקיים לפחות בתחילתה תחת משבר הקורונה.

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין מעריך שלמרות האתגרים, פתיחת השנה נעשית באופן אופטימלי. "זה אתגר אקדמי לא פשוט, עצם זה שאנחנו מצליחים לפתוח את שנת הלימודים למרות שאין תלמידים בכיתות זה לא מובן מאליו. נעשתה עבודה משמעותית בחודשים האחרונים כדי שנצליח. יש מעט מאוד תחומים בחיינו היום שאפשר לומר שהם נפגעים בצורה מינורית וההשכלה הגבוהה שייכת לקטגוריה הזו".

עם זאת, נאלץ השר להתמודד עם שביתה של חלק מהסגל הזוטר. "מדובר בסגל זוטר רק בחצי מהמכללות המתוקצבות ולדעתי השביתה הזו היא טעות גדולה. השקעתי הרבה מאוד שעות כדי לעזור להם במגעים מול הממונה על השכר ואנחנו נמצאים בשנת קורונה שקשה מאוד להגיע בה לתוספות שכר. בהתחשב בזה היתה להם הצעה יחסית מרחיקת לכת שהם החליטו לא לקבל. הטעות הזו פוגעת גם במערכת וגם בהם משום שאני לא חושב שאני יגיעו לתוצאות טובות יותר".

סקר שפרסמה היום התאחדות הסטודנטים הציג נתונים המעידים על קושי של סטודנטים לשרוד כלכלית את משבר הקורונה ועל קשיים רבים בהתמודדות עם הלמידה מרחוק. "הבעיות שהתאחדות הסטודנטים מעלה הן בעיות נכונות. לא דומה הוראה מקוונת להוראה פרונטלית ולכן אני לא משלה את עצמי שאפשר להגיע לאותה איכות בדיוק. יחד עם זאת, אני יכול לציין שבסופו של דבר, התוצאות שראינו מהנבחנים בסוף השנה שעברה לא פחות טובות ממה שהיה בשנים שלפני כן וזה מעודד", מסביר אלקין.

"הנקודה השנייה היא הנושא הכלכלי. אין ספק שהסטודנטים הם אחת הקבוצות שנפגעו מאוד כלכלית במשבר הקורונה. גם המערכות של המדינה לא עוזרות לכולם כי לפעמים הם לא נכנסים להגדרות של זכאות לסיוע. כל זה מעמיד בפני אתגר גדול מאוד".

הוא חושף כי יש גידול משמעותי בלומדים במוסדות האקדמיים. "לא ראינו ירידה במספר הסטודנטים אלא דווקא גידול משמעותי. לפני נתוני ותשלומי ההרשמה יש גידול בשנה א' באוניברסיטאות ובמכללות בסדר גודל של כעשרים אחוזים, אולי משום שמחזור שלם ויתר על טיול אחרי צבא והלך ישר ללמוד".

"אני חייב לומר שאני מאוד מוטרד מהמצב הכלכלי של הסטודנטים. אמנם התקציב שאושר כולל סיוע של חצי מיליארד שקלים לסטודנטים, אך אני חושב שזה לא מספיק לשנה הנוכחית. פתחתי כבר במגעים לאוצר כדי שנביא עוד תקציב למלגות ונגבש חבילת סיוע משמעותית שתקל על האתגר הכלכלי שעומד בפני ציבור הסטודנטים השנה".

לשר חשוב לציין אוניברסיטה אחת, שלדעתו, עשתה עוד קפיצה לקראת השנה הנוכחית. "צריך לציין ששנת הלימודים נפתחת גם באוניברסיטת אריאל שגדלה בכל שנה ומשמשת מקור לגאווה. אנחנו ממשיכים במאבק קבוע על מעמדה של האוניברסיטה נגד ניסיונות להחרים אותה דווקא מצד מוסדות אקדמיים בישראל".

"כהיערכות לפתיחת שנת הלימודים היום צלחנו עוד שלב דרמטי בהכרה באוניברסיטה, כי הייתי מעוניין לצרף נציגה מאוניברסיטת אריאל לות"ת, והיום בלעדיה אין לאוניברסיטאות רוב בות"ת וזה שינוי משמעותי מאוד. המקום הזה, שהופך להיות שווה בין שווים במשפחת האוניברסיטאות, תורם הן למערכת האקדמית והן לאחיזה שלנו בחבלי מולדת ביהודה ושומרון".