ד"ר חגי לוין
ד"ר חגי לויןצילום: אלירן אהרון

כמה מיועציו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו מאיימים להתפטר על רקע פתיחת מוסדות החינוך במגזר החרדי בניגוד להנחיות. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וחבר בצוות של הפרויקטור, עם ביקורת על מדיניות הטיפול במשבר קורונה.

אתמול (א') החלה היציאה המדורגת מן הסגר שהוטל על כלל אזרחי המדינה לפני חודש ימים, אך למרות האיסור המפורש על פתיחת מוסדות הלימודים מגיל 6 ומעלה, בקרב הציבור החרדי היו מי שלא נשמעו להנחיות.

זאת לאחר שהרב חיים קנייבסקי הנחה לפתוח את תלמודי התורה. לאחר מכן התפרסמו דיווחים על התפטרותם של בכירים מצוות המומחים של הממונה על הטיפול בקורונה הפרופ' רוני גמזו, על רקע ההפרה הבוטה.

פרופ' חגי לוין טען כי "זה בכלל היה לפני שבועיים, מעניין איך זה פתאום נהיה בולט בתקשורת", והוסיף: "זה נראה לי עיסוק בטפל ולא בעיקר".

לדעתו, "בעת הזאת כל אחד צריך לעשות כמיטב יכולתו כדי לעזור לקדם את בריאות הציבור בישראל. אני חושב שבמקום להתעסק בהיבטים הפרסונליים של מי מייעץ ומי מתפטר, צריך לדבר על איך אנחנו עוזרים לציבור בישראל שנאנק תחת המשבר הכלכלי-החברתי-הבריאותי החמור בתולדות מדינת ישראל. אני בהחלט מאוד מוטרד מהעובדה שאנחנו לא מצליחים להגיע למדיניות מקובלת, לאיזה שהוא קונצנזוס שאנחנו כחברה ישראלית מצליחים לשמור עליו, של זהירות הגיונית. הרי אנחנו לא יכולים לעצור את החיים כולם".

מנגד, הוא הדגיש כי צוות המומחים "נסערים מהתופעה הזאת שמסכנים את בריאות הציבור בישראל, קודם כל בכך שלא שומרים על החוק. עצם הדבר שיש תמימות דעים שפתיחת מערכת החינוך כולה לגילאים מבוגרים יותר בערים האדומות היא סכנה לבריאות הציבור; גם ראשי משרד הבריאות הפוליטיים והמקצועיים וקבינט המומחים כולם סבורים שיש בזה סכנה, וכולנו רואים שיש מקומות שכן נפתחים, והדבר הזה חמור מאוד. אנחנו צריכים להיות מדינה שומרת חוק. צריך לקבוע עקרון מסדר, אסטרטגיה. לצערי כרגע האסטרטגיה לא ברורה, אפשר להגיד 10 אנשים בחלל סגור זה כלל הברזל שאנחנו פועלים על פיו, וכך כל העסקים והדברים מתיישרים לפי הדבר הזה ואז יש רציונל".

פרופ' לוין סבור כי הבעיה היא "סקטוריאליות, שבמקום שנפעל ביחד כאומה ונבין את האתגר העומד לפתחנו, אנחנו רואים שקבוצות לחץ שונות מושכות לכיוונים שלהם ורואים היעדר מנהיגות, היעדר יכולת להגיע למטרה משותפת שפועלים אליה ביחד, וניסיון למצוא כל הזמן פתרונות קסם". הוא הדגיש כי "הסגר הוא לא פתרון קסם, חזרנו אחרי חודש לאותה נקודת זמן. אם אנחנו לא מסוגלים לטפל באזורים האדומים ואם אנחנו לא מצליחים לאכוף את הדברים המסוכנים ביותר, איך נצליח לשמור על שיעורי תחלואה שלא עולים כל הזמן?"

פרדוקס המניעה

לאחרונה, פורסם כי בכיר במערכת הבריאות העריך שאזרחי ישראל יאלצו לחיות מסגר לסגר עוד זמן רב. פרופ' לוין דווקא שמר על אופטימיות והסביר: "זה לא צריך להיות המצב, אנחנו בכל זאת מדינה עם יכולות וצריכים עכשיו לנקוט בפעולות הנכונות כדי שלא נגיע למצב הזה. אני שומע שר ביכר אומר 'בואו נחזיר את הלוויות והחתונות', הרי זה טירוף הדעת! שם זו הסכנה הגדולה ביותר בחתונות, בהתקהלות חברתית, גם אם היא באוויר הפתוח. כי מטרת הפעילות היא ליצור קשר בין אנשים וראינו בצורה ברורה שזה המנגנון שאנשים נדבקים. אני לא חושב שזו גזירת גורל, אני חושב שאנחנו צריכים לשנות מחשבה ולהתחיל לעבוד יחד עם הציבור ולא נגד. זה כולל גם את אותם ציבורים שכרגע לא נשמעים, זה נובע מדבר יותר בסיסי שלא סופרים את הציבור".

אתמול (א'), סיפר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הוא השתתף בקבינט המומחים של העיר רחובות, "ראש העיר ששמע שיש תלמודי תורה שמתכננים לפתוח, הלך ודיבר איתם אחד-אחד ווידא שבעיר רחובות אף תלמוד תורה לא ייפתח. ברחובות יש עבודה משותפת של כל הגורמים, מכל המפלגות והסקטורים ופועלים יחד למען הבריאות של תושבי רחובות ואת המנהיגות הזאת צריך לאמץ. אנחנו ברחובות עושים סיירת של מקדמי בריאות, אנשים מתוך השכונות שמסתובבים בתוך השכונות ומדברים עם השכנים שמכירים ומכובדים בקהילה. זו הדרך לשנות, רק בגישה של קידום בריאות, שמעצימה את האדם. אם ההנחיות יהיו ברורות אנשים יצייתו להן".

ח"כ מיכאל מלכיאלי התראיין אתמול ב'שבע-תשע' עם גולן יוכפז וענת דוידוב ואמר שאין לציבור החרדי אמון בגמזו כי הוא פועל נגדם. פרופ' לוין הגיב לטענות הללו, ואמר: "זה פרדוקס המניעה של בריאות הציבור, שאנשים מוכנים לקחת על עצמם את הכללים למניעה רק אחרי שרואים את ההשלכות הטרגיות ואני מאוד רוצה להאמין שזה לא המצב בישראל ושאנחנו לא צריכים לראות אלפי מתים ומצוקות מאוד קשות כדי שאנשים יתעוררו ויבינו שזו מחלה מסוכנת ולכן צריך מאוד להיזהר".

איך המחלה תתנהג בחורף?

"צריך להגיד ביושר, אנחנו לא יודעים מה יקרה עם השילוב של השפעת והקורונה. אנחנו כן מקווים אבל אי אפשר להסתמך על התקווה, שהצעדים למניעת הדבקה יורידו גם את השפעת. צריך כל הזמן לעקוב בעזרת ניטור אפידמיולוגי, להיות זהירים ועל המשמר ולהפיק לקחים כל הזמן בתהליך של משוב. אם כמדינה נדע להפיק לקחים אנחנו נתמודד, אם נטאטא את הבעיות מתחת לשטיח ונקווה שיגיע חיסון קוסמי או תרופת קסם אחרת, אנחנו לא נתמודד טוב ונהיה בבעיה. צריך לדאוג לחברה בישראל".