קרעי: חוק מסוכן

ועדת החוקה החלה לדון היום (שלישי) בחוק ״אלימות כלכלית״ שמקודם יחד על ידי משרדי הממשלה המוחזקים אצל כחול לבן: המשרד לשוויון חברתי, משרד המשפטים ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים וח"כ קרן ברק מהליכוד.

החקיקה תגדיר מה היא אלימות כלכלית במשפחה, תעניק לה מעמד של עוולה אזרחית ותקבע שבית המשפט יוכל להוציא "צו למניעת אלימות כלכלית" ולהשיב לנפגעי האלימות הכלכלית את כספם. הצעת החוק גם תאפשר לנשים לקבל מידע מבנקים ומחברות כרטיסי אשראי שבן זוגן מסתיר מהם.

ח''כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) תקף את החוק, ''היתרון הגדול של השמאל הפרוגרסיבי והמטורלל זה שהוא יודע להכניס את הטרלול. הם יודעים לקדם את התפיסות בצורה מאוד מתוחכמת. השרה וגם משרד המשפטים הוציאו את המרצע מהשק. עד היום יש הנחיה במשרד המשפטים שלא לפעול נגד נשים שהגישו תלונות שווא''.

ח"כ אריאל קלנר נגד חוק "אלימות כלכלית"ערוץ כנסת

לדבריו, ''אין ספק שיש יחסים לא בריאים בין בני זוג ויש נשים וגברים שפוגעים כלכלית במשפחה אבל אני לא סבור שבית המשפט צריך להתערב. אני רואה שכל מי שתומך בחוק הם אותם אנשים שרוצים לסכסך בין המינים. מטרת החוק היא לפרק את התא המשפחתי''.

ח"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד אמר כי ''מדובר בחוק מסוכן שיקבר כאן בוועדה בקבורת חמור. המאבק באלימות במשפחה הוא דבר שלא נתון לויכוח. יש להילחם בה מלחמת חורמה ולהעניש באופן קשה ביותר.

''אבל כאן מדובר במשהו אחר לגמרי. אחרי שהמשפטיזציה השתלטה על הדמוקרטיה, ניסנקורן מעוניין להחדיר אותה עמוק לתוך התא המשפחתי ולהפר את האיזון הטבעי והעדין שבבסיס חיי המשפחה. זאב בעור של כבש. מדובר בטרלול משפטי שישגע ויהרוס משפחות, יעמיס את מערכת המשפט ויגרום להפיכת כל מערכת יחסים אוהבת ומשפחתית למערכת יחסים נוקשה ומשפטית''.

לדבריו, ''גם ויכוח על דמי כיס יכול להגיע לבית המשפט. במקום אבא ואמא, שופט ינהל את המשפחה. יחד עם כל חברי ועדת החוקה מהליכוד נתנגד לזה בנחרצות", הודיע קרעי.

השרה לשוויון חברתי וגמלאים, ח"כ מירב כהן שקידמה את החוק, אמרה בדיון: "המסר שצריך לצאת היום מבית המחוקקים לנשים רבות הוא - תרימו את הראש, אנחנו מאחוריכן. אנחנו רוצות להגן על כל אותן נשים שיום יום חוות אימה וכפיה המתבטאת בטרור כלכלי.

''אם בן זוג חוסם את הגישה של האישה לכרטיס אשראי ומעניק לה קצבה חודשית זה טרור כלכלי. אם בן זוג רושם על האישה חובות ואת המשכורות הוא מכניס לחשבון בנק נפרד זה טרור כלכלי. אם בן זוג מאיים שאם תעזי להיפרד ממנו הוא יקבור אותך תחת חובות זה טרור כלכלי. אם בן זוג מונע מהאישה לצאת ולעבוד כדי שהיא תהיה מאה אחוז תלויה בו, זה טרור כלכלי. בדיוק את התופעות הקשות הללו הצעת החוק החשובה הזו באה למגר", הסבירה.

ח"כ תהלה פרידמן מכחול לבן שתומכת בחוק, אמרה כי "פורום הנרצחים והנרצחות הציגו בפנינו תיאורים של מסכת התעללויות מקדימה לרצח שכוללת גם בחלק מהמקרים התעללות כלכלית. זה נותן לבית המשפט עוד כלי לסייע לאנשים שחווים אלימות כלכלית במשפחה. במשפחות מבוססות נראה שדווקא האלימות הכלכלית היא האלימות העיקרית. להכות בכיס זה כנראה יותר אלגנטי ממכות אחרות".

לאור טענות של חברי הכנסת שהחוק פוגע בערכי המשפחה אמרה ח"כ פרידמן כי "עבורי משפחה זה דבר חשוב ומרכזי. ההצעה הזאת מחזקת את המשפחה, בניגוד לדברים שנאמרו פה. המטרה היא למנוע מצב שבו משפחה היא מקום שאנשים חווים אימה ואלימות. זה כלי לחיזוק המשפחות ולא ההפך. במשך שנים ארוכות כפיית יחסים בין בני זוג לא נחשבה לאונס. החוק היום אומר שכן, כפיית יחסים היא אונס גם אם היא בתוך המשפחה. זה לא מחליש את המשפחה. להפך. זה מגן על מי שחוה אלימות".