נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הקיבעון של ממשלת ישראל על קונספציית הסגר מחריבה את ישראל. חייבים ואפשר למנוע גל שלישי ללא שימוש בסגר.

במקום לזהות את הנשאים ולבודד רק אותם ומגעים שלהם, הממשלה כולאת 9 מיליון אזרחים בביתם, מקריסה את העסקים בישראל, ועוד מתגאה על ״ההצלחה של הסגר״.

אסור שזה יקרה שוב. חייבים לעבור מפטיש לפינצטה. סגר (״הפטיש״) הוא כלי של ממשלות עצלניות וכבדות, והוא מביא להרס כלכלי, נפשי ומשפחתי נרחב. מערך קטיעה (״פינצטה״) הוא כלי לממשלות חרוצות וזריזות, שדואג לזהות נשאים וחשודים, ולבודד רק אותם כך ששאר המדינה פועלת.

״הסטארט אפ ניישן״ היתה צריכה להיות בחזית הזריזים, אך בחרה להיות כבדה, איטית ומקובעת. היה צריך לאחד אותנו, את כל המגזרים, למטרה לאומית משותפת אדירה. במקום זאת הממשלה רק עוסקת בלהשניא אותנו זה כל זה. זה לא האופי שלנו! זו לא מדינת ישראל שאני מכיר.

נניח שיש קהל של 500 איש, ובתוכו יש מאומת אחד. תפיסת ״פטיש״ הסגר תשלח את כל ה-500 לבידוד,
תפיסת הפינצטה תאתר 10-20 חשודים מתוכם ותשלח רק אותם לבידוד. פטיש הסגר הוא כלי קל של עצלנים. לא צריך להתאמץ. מוציאים הוראה לסגור את 9 מיליון אזרחי ישראל בבית, ומקריסים את העסקים. זהו.

שיטת הפינצטה היא מורכבת יותר והיא דורשת מאמץ לאומי מתמשך, הטמעת טכנולוגיות חדשות בכל יום, מעקב קפדני אחר ביצוע, הכשרת עובדים, שינוי ועדכונים תוך כדי תנועה, המון בדיקות.

דרום קוריאה, אסטוניה, קפריסין וטאיוון בחרו להתאמץ בשיטת הפינצטה, והצליחו. מדיניות רבות אחרות, ביניהן ישראל, התעצלו ולא הכינו מערך קטיעה, ויגיעו לשימוש בסגר.

אותי מעניינת ישראל. לא היינו צריכים להגיע לסגר השני, ואין צורך להגיע כעת לסגר שלישי. יש מאות פעולות יצירתיות שהממשלה צריכה לבצע כעת, ואז נשתלט על המגיפה! לא עוד סגרים. זה בהישג יד.

דוגמא אחת קטנה: בשיטת ״איגום״ ניתן לבדוק כיתת תלמידים מלאה בפענוח יחיד של כלל הדגימות שלהם. אם יצא שלילי, אז הם שליליים. רק אם יצא חיובי, בודקים כל מטוש בנפרד. כך בקלות אפשר לבדוק את כל תלמידי ישראל בתדירות גבוהה.

אז מה הבעיה? למה זה לא קורה? כי ממשלת נתניהו-גנץ התאהבה בסגר. ראש הממשלה קרא לזה ״הצלחה אדירה״ ואינו חדל מלשבח מדיניות זו. ואם כך חושבים, אז לא טורחים לעשות את עבודת הקמת ה״פינצטה״.

שוחחתי עם שרים בקבינט הקורונה, והם אמרו לי ש-95% מהדיונים הם על מה לסגור, מתי לסגור, מתי לפתוח. הם לא עוסקים בהגדלת בדיקות, הטמעת טכנולוגיות, יצירת שיטה ויעילה לאיתור מהיר של נשאים ובידודם.

כשאתה מאוהב בפטיש, לא תתאמץ לפינצטה. ולכן, אם לא יהיה שינוי, אנחנו נדונים לסגר שלישי ורביעי וחמישי.

לגבי חיסון: הלוואי שיגיע. אני דחפתי בכל מאודי את המכון הביולוגי וצחקו עליי בעניין. צריך לעשות הכל להשיג חיסון אבל, אסור להסתמך על זה. עד היום אין חיסון לאיידס. אסור לראות בזה ״קסם״ שכבר מגיע.

צריך להניח לחומרה שלא יהיה חיסון בשנה הקרובה, וכך לתכנן. אני אומר בצורה ברורה: ישראל יכולה להשתלט במהירות על הקורונה ולחזור לחיים כמעט נורמליים. בתנאי שנצא מקונספציית הסגר ונתחיל לעבוד.