הפסקת עישון
הפסקת עישוןצילום: ISTOCK

אסף אשכנזי, מנכ״ל אלן קאר ישראל, שלח מכתב לשר הרווחה איציק שמולי בו הוא קורא לאפשר מיד את קיומן של סדנאות גמילה מעישון, אותן ניתן לקיים באופן בטיחותי ובהתאם להנחיות.

״עוד במחקרים הראשונים עם פרוץ מגפת הקורונה בתחילת 2020, הוכח באופן חד משמעי, כי עישון עלול להעלות את הסיכון ללקות בנגיף קורונה ולהחמיר את הסימפטומים למי שלקה בו״, כתב אשכנזי לשר והוסיף: ״ברוב המקרים, הפסקת עישון מביאה לשיפור מהיר ומיידי בבריאות, מפחיתה את הסיכון לחלות במחלה ומחזקת את מערכת החיסון״.

עוד כותב אשכנזי לשמולי: "ישנם גורמי סיכון רבים לחלות בקורונה באופן קשה (מחלות רקע שונות) שעליהם איננו יכולים להתגבר, אך עישון מהווה גורם סיכון שניתן במהרה להיפטר ממנו ובכך, לדאוג שנגיע לחורף עם כמה שפחות חולים קשים פוטנציאליים, שיקשו על פעילות הצוותים הרפואיים ויגבירו את הסיכון לקריסת מערכת הבריאות. כאשר כל זה בוודאי ידוע לכם, מדוע הוחלט כי סדנאות גמילה מעישון אינן פעילות חיונית?".

אשכנזי מוחה על ההחלטה "ומבקש לשקול שנית את ההחלטה התמוהה, שכן פעילות סדנאות גמילה מעישון היא מצילת חיים ובמיוחד בתקופה זו חייבים לראות בגמילה מעישון כמטרה לאומית ובעלת חשיבות זהה לבדיקות שגרתיות אצל רופא ואולי אף יותר".

לדבריו המעשנים "מכירים את העובדות שלעיל ומבינים כמה הפסקת העישון היא קריטית לגורלם, ומופעל עליהם לחץ חברתי, רפואי ומשפחתי אדיר להפסיק לעשן מיידית. מן הצד האחר, יש להם את כל התירוצים לדחות את הפסקת העישון: קשיים כלכליים, חוסר וודאות, לחץ ושעמום בסגר, ותחושת חוסר שליטה כללית. מעשנים, בכל מקרה, מחפשים תירוצים לדחות את היום בו יפסיקו לעשן, אל תתנו להם סיבה נוספת לדחות את זה, ואל תמנעו ממעשן שהחליט להפסיק ולקבל עזרה, מלעשות זאת באופן מיידי. כידוע לכולנו: חייהם בסכנה".

אשכנזי מספר כי את הסדנאות ניתן לקיים "בהתאם למגבלות מתאימות (הגבלת מספר אנשים בכיתה, הקפדה על מרחק, עטיית מסיכות לאורך הסדנה), כפי שהקפדנו בחודשים האחרונים - ולראייה לא היה לנו אף אירוע הדבקה אחד בכל מאות הסדנאות שהעברנו לאלפי מעשנים בחצי השנה האחרונה. אנו מבקשים לתת לנו לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות, להציל חיים, ולסייע ולו במעט למערכת הבריאות".