דנה כהן
דנה כהןצילום: יח"צ

למרות כל מה שאנחנו אוהבים לומר על עצמנו מסתבר שהישראלים אוהבים להתנדב. כדי לתת מענה למעוניינים להתנדב התנדבות שאינה קבועה הוקם מיזם HELPI על ידי דנה כהן המספרת על עליה משמעותית בביקוש להתנדבות דווקא בתקופת הקורונה.

"כל תקופת הקורונה היא תקופה מיוחדת ואנשים לומדים על עצמם דברים שלא ידעו קודם. פתאום מתפנה זמן ורואים יותר את האחר בתקופה הזו. אני רואה דרך המתנדבים שלנו שגם מי שלא היה בעבר במעגל ההתנדבות משתלב במעגל הזה והם מרגישים יותר טוב עם עצמם ומנצלים טוב יותר את הזמן שלהם שהתפנה".

כהן מספרת שלא מדובר רק בזמן שהתפנה אלא גם בכיווני מחשבה שהתפנו ומאפשרים לנו לראות את צרכי האחר, והשילוב בין השניים מניב אפיקי התנדבות חדשים. "משגרה עמוסה של עבודה ונסיעות אנחנו פתאום יותר משפחתיים וגם מגלים שאפשר להתנדב גם מהבית, מה שלא היה בעבר".

על ההתנדבויות מהבית מציגה כהן מספר דוגמאות: "זה יכול להיות לעזור למישהו ללמוד למבחן, קריאת מסמכים לאנשים עיוורים, הרצאות וסדנאות בזום לקשישים או לנוער". וגם נגישות ההתנדבות קלה הרבה יותר בממד הגאוגרפי: "פתאום יכול מישהו מהצפון להתנדב במרכז יום בפתח תקווה".

האם המשמעות היא שגם לאחר שהקורונה תעזוב אותנו נגלה את עצמנו מחונכים יותר לעולם ההתנדבות? "זו צריכה להיות עוד אופציה. המטרה של HELPI היא לפתוח שער לעולם ההתנדבות, להתנדב גם באופן לא מחייב, הראות שהדבר אפשרי, שהחששות ממפגש עם אנשים מסוימים יתפוגגו וככל שזה יקרה אנשים יעשו מה שהם לא חשבו בעבר שיעשו, הם ייכנסו למעגל הזה. להגיד לאנשים להתחייב לשנה של התנדבות זה קשה ומונע מאנשים להצטרף".

"הכפלנו את מספר ההתנדבויות שלנו בתקופת הקורונה. מאוד מרגש לראות את זה. המספרים רק הולכים וגדלים", אומרת כהן ומספרת כי שיתוף הפעולה של המיזם שלה עם משרד הרווחה כולל סינון ראשוני שבו מעוניינים להתנדב מציינים באתר הארגון באיזה אזור בארץ ירצו להתנדב ובאיזה תחום ולאחר הסינון הראשוני מתבצע השידוך בין המתנדבים להתנדבויות, "אנחנו מלווים אותם לאורך כל הדרך ומנגישים להם את עולם ההתנדבות". במסגרת זו חוברים לארגון ארגונים וחברות להתנדבויות קבוצתיות, משפחות מתנדבות יחד הורים וילדיהם והמיזם הולך ומתרחב בעיקר בתקופת הסגר בו היציאה להתנדבות הייתה מותרת ואולי אפילו מידה מסוימת של התרעננות.