דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: רויטרס

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, אומר הערב (רביעי) כי ניצחון של ג'ו ביידן בבחירות ישחק לטובתה של איראן.

בכנס של 'ישראל היום', פורום קהלת ופורום שילה התייחס פרידמן להסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין ואמר, "מדינות רבות זקוקות להסכם כזה עם ישראל כדי להתמודד עם האיום האיראני שלא רק שלא ייעצר, אלא אולי גם יגבר אם הממשל האמריקאי יוחלף, לפי דעתם של גורמים שונים".

"בכל פעם שאיראן התמקדה בלתקוף את מדינות המפרץ בפרט ואת מדינות ערב בכלל זה חזר אליה כבומרנג. אמנם איראן מדינה מוסלמית, אבל היא לא מדינה שוחרת שלום, היא מדינה שמתנהגת בצורה ילדותית, שואפת לנטוע הרס וחורבן יחד עם בנות בריתה, כמו חיזבאללה, החות'ים, אל-חשד אל-שעבי, חמאס ואחרים. הערבים לא רואים בעין טובה את ניסיונות ההשתלטות של איראן ואת ההפרות הממושכות שלה שמאיימות על ביטחונם, שלומם ויציבותם. לכן, כל מהלך שלה שמהווה איום על ביטחונם מעודד התקרבות לישראל ושיתוף פעולה ביטחוני וצבאי איתה, אם יהיה צורך לכך", ציין השגריר האמריקני.

לדבריו, "אני רואה שיש קבלה עממית שהולכת וגוברת בקרב הציבור של מדינות המפרץ. זו תופעה חדשה בחברות הערביות, אולי זה כי האופי של החברות במדינות המפרץ שונה, אולי זה בגלל המרחק של מדינות המפרץ מישראל ואולי גם כי לא ניהלו מלחמות עם ישראל. כל הגורמים הנ"ל תורמים לקבלה הזאת".

"בנוסף לכך, תנועת הלאומיים הערבים, אמנם עדיין יש לה שרידים. למרות שהיא התפרקה בשנות השבעים יש עדיין שרידים שלה, אבל לא במספרים גדולים כמו בעבר. כלומר, אם השלום הזה עם ישראל היה נחתם לפני שנים, בעידן האחים המוסלמים במצרים ובמדינות אחרות, היינו רואים התנגדות גדולה בקרב הציבור במדינות המפרץ. אבל העיתוי של ההסכמים עם בחריין ועם איחוד האמירויות בא בזמן אמיתי ומתאים ביותר", הוסיף פרידמן.

על התמיכה של מדינות ערב בישראל אמר השגריר, "ישראל זוכה לתמיכה ערבית שהולכת ומתעצמת. העובדה הזאת סותרת את הסקרים שציינתם קודם ושנראה שהם הונחו על ידי קבוצות של האחים המוסלמים או של המנהיג הרוחני כדי ליצור תמונה מזויפת ולא אמיתית לפיה ישראל מדינה לא מקובלת וכך להמשיך לסחור בסוגיה הפלסטינית".

הוא התייחס לנושא דחיית החלת הריבונות וטען כי הימין הישראלי מבולבל. ישראל עמדה על סף הרחבת הריבונות לבקעת הירדן ואולי אפילו לאזורים אחרים, אך אז נימה חדשה של וושינגטון העמידה את זה. האם נוכל להבין אחת ולתמיד מה המצב הנוכחי של הצעת הריבונות והאם זה אכן יתקיים? אנחנו עוברים בדרך ההיא, נתקלנו בכמה דברים. אחד מהם זה המגפה שמהווה מגבלה עצומה לאופן שבו אנו יכולים לעסוק דיפלומטית. הדבר השני הוא ממשלת אחדות בה לפחות שניים מתוך שלושת החברים בדרגה הגבוהה ביותר בממשלה, הביטחון ושר החוץ, התייחסו לסוגיית הריבונות בצורה שונה מאוד, שלילית מאוד, לפחות בבידוד. כמו שנאבקנו עם אותם נושאים ואני חושב שאתה מודע למאמצים שהשקענו, כדי ליצור עמדה מסוימת של קונצנזוס, ראינו הזדמנות שלא ראינו בעצמנו בעודנו מתקדמים".

"זו הייתה הזדמנות לישראל לעשות שלום עם איחוד האמירויות הערביות וגם ראינו שמדינות נוספות צפויות לעקוב אחריהן. אני חושב שכולנו לקחנו צעד אחורה, ואני חושב שאתה צריך לזכות את ממשל טראמפ. רוב הממשלות אוהבות נושאות מטוסים; הן לא זריזות, הם לא מסוגלות להסתובב, לנווט. הסתכלנו על המצב ואמרנו, אתה יודע מה, היום יש דגל ישראל שמתנוסס מעל חברון, שילה, מעלה אדומים. הם טסים לשם היום, ותחת התוכנית שלנו הם הולכים לטוס לשם לנצח, אז זו לא דאגה מיידית", הוסיף פרידמן.

לדעתו החלת הריבונות לא ירדה לגמרי מהפרק "אני חושב שכולנו לקחנו צעד אחורה ואמרנו, זו עדיפות גבוהה יותר, וקידמנו את יוזמת השלום על פני יוזמת הריבונות. אבל אני רוצה להבהיר, זו הייתה עדיפות, לא אמרנו בואו נעשה את זה ונגנוז את זה, אמרנו בואו נניח את השלום בראש. וכשיצרנו הצהרה משותפת בין ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות הערביות השתמשנו במילה להשעות את הצעת הריבונות, לא לבטל או לזנוח. השעיה בהגדרה זמנית. מדינות ארה"ב מאמינות בקהילות היהודיות ביהודה ושומרון לצמיתות. אנו מאמינים כי בטווח הרחוק, זה באמריקה ובאינטרסים של ישראל להרחיב את ריבונותה על קהילות אלה. אנו מאמינים כי זוהי העדיפות הגבוהה והחשובה ביותר של ישראל, כמו גם שלנו להרחיב את מעגל השלום כל עוד זה ילך ויהפוך את זה לעדיפות הראשונה שלנו. זה לא להדיר את הריבונות, אבל זה עדיפות".

לשאלה האם לעולם הערבי נמאס מהפלסטינים ומהרצון שלהם בהמשך המאבק עם ישראל ענה, "על סמך התגובות והאווירה המורגשת ברשתות החברתיות ועל סמך הצהרות של בכירים מלומדים ממדינות ערב בכלל וממדינות המפרץ בפרט, אפשר לראות שהערבים היום מודעים יותר לכך שההנהגות הפלסטינית לדורותיהן העדיפו לא לשים קץ לסכסוך הפלסטיני-ישראלי כי הן מרוויחות מהסכסוך הזה, החל מאבו עמאר וכלה במחמוד עבאס".

פרידמן התייחס גם לבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב. "הזהות של הממשל האמריקאי והבחירות בארה"ב תמיד היוו גורם משמעותי ומכריע לשני צידי המאבק הערבי-ישראלי וזה ימשיך להיות כך עוד הרבה זמן. בקשר לבחירות הקרובות, ישראל מהמרת בגדול על סיכוייו של הנשיא הנוכחי כי הוא נקט מהלכים אמיצים ומשמעותיים ביותר עבור מאבקה עם הפלסטינים. אם המועמד הדמוקרטי ינצח, לא נראה לי שזה ישנה הרבה בשטח, אבל התמיכה האמריקאית, לדעתי, לא תהיה באותה מידה של אומץ וחיוניות. הוא יקבל החלטות לפי שיקולים הקשורים באופן מובהק לאיראן. תהליך נרמול היחסים עם מדינות ערביות ואסלאמיות לא ייעצר".