תמונה עגומה בסקר הלמ"ס

סקר מצב העסקים של הלמ"ס מעלה תמונה עגומה על מצב העסקים במשק לנוכח הסגר. המגבלה הקשה ביותר על הפעילות: סגירת מערכת החינוך.

ערוץ 7 , ד' בחשון תשפ"א

סגר הקורונה
סגר הקורונה
צילום: דוברות המשטרה

16% מבעלי העסקים הזכאים לדבריהם למענק ממשלתי אחד לפחות, לא הצליחו עד כה לקבלו בשל קשיים בירוקרטיים.

נתון זה, ושורה של נתונים קשים נוספים בנוגע למצב המגזר העסקי, עולים מסקר מצב העסקים הרשמי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שתוצאותיו פורסמו בצהריים (חמישי).

עוד עולה מהסקר כי הפדיון של 62% מהחברות במשק נפגע ביותר מ-25% בחודש ספטמבר. הפגיעה החמורה ביותר הייתה בענף שירותי מזון ומשקאות.

בסקר הנוכחי נשאלו מנהלי העסקים אלו מגבלות בסגר הנוכחי משפיעות על פעילות חברתם באופן משמעותי.

יותר מ-50% מהעסקים ציינו שהגבלת התנועה במרחב הציבורי, בידוד/מחלה של עובדים וסגירת מוסדות החינוך משפיעה על פעילות חברתם.

בחלוקה לפי ענפים המגבלה של סגירת מוסדות החינוך הייתה המשפיעה ביותר על פעילות החברות בענפי השירותים הפיננסיים ובהייטק.

בסקר נשאלו מנהלי העסקים האם הם פנו לקבלת מענק תמיכה בעסקים ממשרד האוצר. כ-40.5% מהעסקים דיווחו שלא פנו לקבלת מענק. 16% מבעלי העסקים הזכאים לדבריהם למענק ממשלתי אחד לפחות, לא הצליחו עד כה לקבלו בשל קשיים בירוקרטיים

משבר נגיף הקורונה הביא לשינוי משמעותי באופיים של יחסי ספק-לקוח והניע מעבר לאספקת מוצרים ושירותים בצורה מקוונת. לכן, נשאלו העסקים האם החברה הקימה אתר אינטרנט חדש או אפליקציה חדשה או לחלופין הוסיפה פעולות חדשות שניתן לבצע דרך אתר קיים או אפליקציה קיימת.

מרבית העסקים במשק לא ערכו שינויים משמעותיים במבנה האתר או דיווחו כי שאלה זו אינה רלוונטית, ייתכן שמכיוון שאין ברשותן אינטרנט. ואולם ניתן לראות כי כן נערכו שינויים בעקבות המשבר. עסקים גדולים יותר נוטים לעדכן את אתריהם יותר מעסקים קטנים יותר.

בענף המסחר הקמעוני חל שיעור השינוי הגדול ביותר מבין הענפים - 8.5% מהחברות דיווחו כי הקימו אתר חדש ו-15.5% דיווחו כי הוסיפו פעילות חדשה באתר שלהן. במקום השני ניצב ענף שירותי מזון ומשקאות עם 2.3% חברות עם אתר חדש ו-11.1% שהוסיפו סוג פעילות באתר.

הפעילות בענפי המסחר ושירותי המזון והאוכל תלויה במידה רבה במכירות המתבצעות בחנויות פיזיות ונפגעה במידה ניכרת במהלך המשבר, כאשר בין היתר במהלך הסגרים החנויות נסגרו לגמרי לקבלת קהל. סביר שחלק מהתמודדות בענפים אלו תכלול ניסיון להעביר חלק מהפעילות לפעילות מקוונת.