musical notes
musical notesfreepik

שלום אדון עולם | גד אלבז | קליפ

אל טרנד השירים האישיים המדברים על קושי, בדידות וקריאה לעזרה, הצטרף לאחרונה הזמר הבינלאומי גד אלבז.

בסטיילם של בניה ברבי, איתי לוי, נתן גושן, שירי 'תן חלקנו' ואחרים, מכוון אלבז את שירתו המלאכית אל אדון עולם ובצורה ישירה, אולי ישירה מידיי, מספר על המכשולים, על החולשות ועל הייאוש שהוא אפוף בו. הלחן פלאי ומתלבש מדויק בז'אנר, העיבוד מדויק ומצמרמר ועל הווקאליות הקסומה של אלבז כתבנו לא פעם ונכתוב שוב – ביצועיו הקוליים הם מהטובים שבטובים.

ובכל זאת, שני דברים מציקים בקליפ החדש – 'שלום אדון עולם'. הראשון הוא הכמעט חוצפה טקסטואלית מול הקדוש ברוך הוא. עם קריאות אמוניות ובירורים חדים בשירים אפשר להסתדר ולהתפלפל. עם "תגיד בורא עולם, איך הכל נראה שם מלמעלה? תשלח איזה מלאך שיסדר פה את הכל כי קשה לאללה" פחות. מילים שמנמיכות, שמסחבקות את הא-ל ושחסר בהן עומק בסיפור מערכת היחסים שבין אדם לבוראו הולכות ונעלמות מאופנת המוזיקה היהודית מאז הופעתם של ישי ריבו, עקיבא תורג'מן ואחרים.

הדבר המציק השני הוא בימוי הקליפ וסיפורו. זה מתחיל בגבר מתבודד שמסתובב לבד בביתו, טיפוסי לשירי בדידות אבל מתיישב יפה עם המילים והאווירה, בטח כשמדובר בקליפ שיוצא בתקופה לא פשוטה לעולם כולו בכלל ולאלבז בפרט, כפי שכתב בדף הפייסבוק שלו כרקע לשיר, תקופה שבה התגרש מאשתו ואם ילדיו והתרחק ממשפחתו שחזרה לישראל, בעוד הוא נותר בארצות הברית. הבעיה היא בהמשך, פתאום המצלמה עוברת, בהקשר קלוש, לקלוז-אפים על ליין כיפה-כיסוי טלית-כיסוי תפילין שאלבז מקדם ופסגת אי ההתאמה העלילתית – ברגעי שיא הכאב בשירתו, הקליפ עובר להציג את אלבז במסיבת השקה ליין תחת שמו, 'גד', מבית 'יקב שילה', כשהוא מסתובב זחוח עם בקבוק יין בידו, מחייך ומריע לכולם במשך שניות ארוכות ועד לסיום הקליפ.

בשביל קידום לליין יינות פרטי לא חסרים להיטים אלבזיים, מ'לחיים', שאכן ליווה את תקציר מסיבת ההשקה, ועד לקצביים ושמחים אחרים של הזמר. שיר כאב מרגש שנושק לסוגה הדיכאונית לא נשמע כמו בחירה נכונה. ועם כל זאת ולמרות כל זאת, ההאזנה לגד מרתקת. הסלסולים הדקים מחדדים את האוזן, תנודות הקול המהירות מרתקות את כל הגוף וההליכה המפותלת בין קצוות מנעדו הקולי של אלבז מהפנטת את הלב. ב'שלום אדון עולם' מוכיח גד אלבז, שוב, שבהגשה, בווקאליות, ובייחודיות מוזיקלית אין שני לו.

לחיים!