מאחז. אילוסטרציה
מאחז. אילוסטרציהצילום: קובי גדעון, פלאש 90

מסמך משפטי שנכתב לפני 15 שנה מונע מ"ההתיישבות הצעירה" ביהודה ושומרון לקבל מרכיבי ביטחון חיוניים לשמירה על התושבים.

המסמך, שהגיע לידי העיתון "ישראל היום", נכתב ברוח "דו"ח המאחזים" של עו"ד טליה ששון, לימים חברה ברשימת מרצ לכנסת ויו"ר הקרן לישראל חדשה.

ששון הגדירה את המאחזים "בלתי חוקיים", ועל סמך הדו"ח שחיברה, החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, למנוע מהם סיוע ממשלתי אזרחי.

בין השאר, נאמר בו כי אפשר לספק למאחזים מרכיבי ביטחון בסיסיים כגון שמירה של חיילים ופריסת גדר תיל בצמוד לבתי התושבים. אבל הקביעה העקרונית במסמך היא: "לגבי כל מרכיבי הביטחון האחרים (למשל, שער חשמלי, תאורה, גנרטור וכיוצא בכך), יש לפעול על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה (האוסרת להעביר סיוע כלכלי בכל דרך שהיא למאחזים)".

רק לאחרונה התברר כי למרות הגידול הדמוגרפי הניכר ביישובים אלה והשינוי היסודי במדיניות הממשלה כלפי המאחזים, הייעוץ המשפטי עדיין מונע מהם מרכיבי ביטחון בסיסיים.

הדבר התברר, בין השאר, בתום סיור שערך בהתיישבות השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון, שנדהם מהחוסרים במרכיבי הביטחון.

הוויכוח בין דרישות משרד הביטחון ופיקוד העורף לבין עמדת היועצים המשפטיים עלה בדיונים הפנימיים לטונים גבוהים. בהתיישבות אומרים כי גורם צבאי הבקי בפרטים אמר להם: "מדובר באזרחים ישראלים הגרים במקומות מאוימים. כל עוד הם לא פונו מבתיהם, צריך לתת להם מרכיבי ביטחון. המשפטנים לא מוכנים לאשר דבר, למעט חיילי אבטחה שוטפת ברמת רובאי 02, שלא יודעים לתת מענה שישמור על הנשים ועל הילדים. פשוט מפקירים את האנשים. מחר בבוקר תגלה משפחה שחוטה".

בפורום התיישבות צעירה אמרו כי "חבורת משפטנים התכנסה לפני 15 שנה והחליטה שלנו, לבני משפחותינו ולילדינו לא מגיע ביטחון אישי מינימלי. גם ההחלטות להסדיר את המאחזים לא משנות למשפטנים. אנו קוראים לראש הממשלה להסדיר המאחזים באופן מלא ולשר הביטחון לספק את מרכיבי הביטחון. הגיע הזמן. תנו לנו לחיות".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן אמר בתגובה כי "כאשר משפטנים משתלטים על ניהול המדינה, הם הורסים את האיזון הדמוקרטי שמאפשר את חיינו יחד כאן".

"השלטון והמשפט הם מושגים סותרים במהות. כאשר משפטנים משתלטים על ניהול המדינה, הם בפועל הורסים את האיזון הדמוקרטי שמאפשר את חיינו יחד כאן. אך הדוגמה הזו חמורה פי כמה וכמה, כיון שהיא נכנסת לתחום של חיי אדם".

"החוצפה והעזות מצח שלהם להחליט מי זכאי להגנה ומי לא, מעידה למעלה מכל עדות שראינו עד כה - הם איבדו כל לגיטימציה בעיניי בני אדם ישרים. תתמקדו בעולם המשפט בו בחרתם כמקצוע והניחו לעם לנהל את מדינתו ולהגן על חייו", סיכם נאמן.

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ מסר בתגובה לכתבה, "הסדרת המאחזים היא משימה לאומית והבטחת בחירות של ראש הממשלה שהגיע העת לקיים. לא יכול להיות שממשלת ימין מאפשרת ליועצים משפטיים לקבוע מדיניות ולסכן חיי אלפי ישראלים".

"חלון ההזדמנויות המדיני עלול להסגר בקרוב. אני קורא לראש הממשלה להפסיק את שלטון הפקידים ולהביא להסדרת ההתיישבות הצעירה ובכך לעשות צדק אנושי ומוסרי עם עשרות אלפי תושבים שכיום אשר אינם זוכים לזכויות בסיסיות כפי שזוכים שאר אזרחי ישראל", הוסיף גנץ.