הרב שי אוחיון הי"ד
הרב שי אוחיון הי"דצילום: באדיבות המשפחה

שופטי בג"ץ דחו אחר הצהריים (ראשון) ברוב דעות את עתירת המחבל ח'ליל עבד אלחאלק דויקאת, רוצח הרב שי אוחיון הי"ד, ובני משפחתו, נגד צו ההריסה שהוצא לבית בו התגורר.

רצח הרב אוחיון אירע לפני כחודשיים בפתח תקווה, ובעקבות הרצח הוציא אלוף פיקוד המרכז צו הריסה לבית בו התגורר המחבל עם בני משפחתו.

שופטי הרוב, השופט נועם סולברג והשופטת יעל וילנר, קבעו כי "החלטת המפקד הצבאי להרוס את המבנה עונה על דרישות הדין למידתיות. כאמור, קיים קשר רציונלי בין המטרה – הרתעה, לבין האמצעי – הריסה"

"היקף הפגיעה נקבע, לדעת המפקד הצבאי, בשיעור הנחוץ להשגת ההרתעה (ההריסה אינה חורגת מגבולות ביתו של המפגע, ופגיעתה תחומה למשפחתו הגרעינית בלבד); הריסת הבית תפגע ברכוש, אך היא צפויה להועיל למניעת פגיעה בגופם ובחייהם של חפים מפשע", הוסיף השופט סולברג.

השופטת וילנר ציינה בחוות דעתה, "עיון בחוות הדעת החסויה שהוצגה לעיוננו מלמד כי השימוש בתקנה 119 אכן תורם באופן מובהק להרתעת מפגעים פוטנציאלים. על רקע האמור, השימוש בתקנה זו, בבחינת הכרח בל יגונה, עומד במבחני המידתיות. ודאי שכך נוכח נסיבותיו הקשות של המקרה דנן, בו נרצח בדם קר הרב שי אוחיון ז"ל, אשר הותיר אחריו אלמנה ויתומים".

בדעת מיעוט נותר השופט מני מזוז, שקבע כי "הפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובבנותיו, שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג. בנסיבות אלה אני סבור כאמור כי סנקציה המכוונת עצמה לפגיעה בחפים מפשע, אינה יכולה לעמוד".