ג'ו ביידן
ג'ו ביידןצילום: רויטרס

גדעון ישראל, נשיא מכון ירושלים-וושינגטון ומחבר הספר 'Broken Values' על ההקצנה במפלגה הדמוקרטית משרטט בשיחה עם ערוץ 7 תרחישים אפשריים לבחירת ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב ומשמעותם לישראל.

"צריך להבחין בין מצב שביידן נבחר לנשיאות אבל הרפובליקנים שולטים בסנאט או בקונגרס – ואז יש שינוי – אך הוא לא כל כך גדול. אמנם בכל מה שקשור לאחריות הממשל יהיה שינוי כי היועצים העיקריים יהיו אנשי אובמה ואנשי ברני סנדרס, אבל כדי להעביר תקציב או מהלכים משמעותיים יצטרכו אישור של הרפובליקנים", אומר ישראל.

לדבריו, "אם ביידן נבחר והדמוקרטים שולטים בסנאט ובבית הנבחרים והנציגים הפרו ישראלים שלהם לא יילחמו נגד נזק אפשרי, הדבר עלול לפגוע בישראל. השינוי העיקרי יהיה שטראמפ בכלל לא התעניין בנושא הפלסטיני ובמיוחד לא מה עשו נשיאים לפניו. הוא התמקד באיראן ובשלום במזרח התיכון. ממשל ביידן יחזיר את הנושא הפלסטיני להיות מרכז העיסוק של המזרח התיכון".

ישראל מסביר את תהליך ההקצנה שעובר על המפלגה הדמוקרטית. "לפני 30 שנים המפלגה הדמוקרטית היתה מורכבת מ-25% קולות שמרנים, 50% מתונים ו-25% ליברלים. היום בין 50 ל-55 אחוזים הם ליברלים, 35% מתונים ורק 10% ומטה שמרנים. כל האגף השמרני במפלגה הולך ונמחק.

''יש נציג של מינסוטה בסנאט, קולין פיטרסון, שמכהן כבר עשרות שנים והעיד על עצמו שהוא הדמוקרט השמרן האחרון בבית הנבחרים. המצב שבו מרבית הקולות הליברלים קובע את הטון במפלגה וגם המתונים נחשבים קרובים מאוד לצד הליברלי המזוהה אם השמאל. אז אם בתקופת ביל קלינטון המרכז השמרני קבע את הקו, היום מי שקובע הוא השמאל הליברלי".

הוא מציין שהתמיכה הדו מפלגתית קיימת, אך היום קשה יותר מתמיד לנציגים דמוקרטים להצהיר שהם מזדהים עם ישראל. "כל העניינים שקשורים לפלסטינים, לאירן או ל-BDS מעירים את האגף הרדיקלי במפלגה שמשתמשים בתקשורת ואם אדם מתון הולך נגדם הם יכולים לאיים עליו שבבחירות הבאות יהיה מישהו שירוץ נגדו במחוז הבחירה שלו. האיומים הללו מושכים דמוקרטים מתונים לצד הרדיקלי ולנקיטת עמדה שונה כלפי ישראל".

גדעון ישראל מעריך כי טראמפ עוד לא אמר את המילה האחרונה בהתמודדות וכי מי שממהרים להספידו - טועים. "ב-2016 היתה חברת סקרים שנקראת 'טרפלגר' והיא אמרה שטראמפ הולך להיבחר וזה מה שקרה. הם אומרים גם היום, שרוב חברות הסקרים טועות. לטענתם הדרך שהחברות האחרות עובדות בה אינה נכונה ולכן הרבה מצביעי טראמפ תולים בכך תקווה. אני חושב שככל שהבחירות מתקרבות, המירוץ ייעשה יותר צמוד בין שני המועמדים".