ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפצילום: רויטרס

שמונה ימים לבחירות בארה"ב, האם המצביעים הרפובליקנים מתעוררים ויוצאים לקלפיות?

נכון להיום הצביעו כבר 58.6 מיליון אמריקאים בבחירות המוקדמות, כאשר לאחר שליטה כמעט מוחלטת של המצביעים הדמוקרטים עם תחילת ההצבעה המוקדמת, מתחיל להירשם צמצום של הפער מצד המצביעים הרפובליקנים שיוצאים לקלפיות.

בדיווחים האחרונים נמסר כי מצביעים רפובליקנים רבים החלו לפקוד את הקלפיות שנפתחו להצבעה מוקדמת. בתאריך 15 באוקטובר עמד הפער על 51 אחוזים של מצביעים דמוקרטים שהגיעו לקלפיות לעומת 25 אחוזים בלבד של מצביעים רפובליקנים, אולם בתאריך 25 באוקטובר הפער כבר הצטמצם ועמד על 51 אחוזים של מצביעים דמוקרטים מול 31 אחוזים של מצביעים רפובליקנים.

אנליסטים אמרו כי שיעור ההצבעה הדמוקרטי שעדיין מוביל בפער ניכר מביא ללחץ של ראשי המפלגה הרפובליקנית על תומכיהם לצאת ולהצביע בשבוע האחרון של הבחירות, ומיוחד ביום הבחירות עצמו ב-3 בנובמבר. הלחץ על התומכים הרפובליקנים לצאת ולהצביע מופעל במיוחד במדינות המתנדנדות בהן המירוץ עדיין צמוד כמו פלורידה, נבאדה וצפון קרוליינה.

"זהו מצב של חצי כוס מלאה, חצי כוס ריקה", אמר ג'ון קובילון, סוקר רפובליקני העוקב מקרוב אחר הצבעה מוקדמת. "המצביעים הרפובליקנים מופיעים יותר, אך הם צריכים לצמצם במהירות את הפער הזה". מייקל מקדונלד, אנליסט פוליטי באוניברסיטת פלורידה העוקב אחר ההצבעה מוקדמת הוסיף כי "בשלב מסוים הרפובליקנים צריכים להצביע. אי אפשר להכריח את כולם להצביע ביום הבחירות ולצפות שכל אותם רפובליקנים יעמדו בתור שמונה שעות".

טום בונייה, אנליסט נתונים דמוקרטי, אמר כי לדעתו המירוץ עדיין פתוח לחלוטין. יש סימנים של מעורבות הולכת וגוברת של הרפובליקנים. אנו מצפים שהם יצאו במספרים גבוהים מאוד ביום הבחירות". הפיצול הזה בדפוסי ההצבעה, בהם הדמוקרטים מצביעים מוקדם בעוד הרפובליקנים מעדיפים לצאת להצבעה ביום הבחירות עצמו, הביאה כמה ממנהיגי הדמוקרטים לחשוש כי בסופו של דבר הנשיא טראמפ יוכרז כמנצח הבחירות