טקס השבעת השופטת איימי קוני בארטThe White House

הסנאט האמריקני אישר הלילה (שלישי) את מינויה של השופטת איימי קוני בארט, המועמדת של הנשיא דונלד טראמפ לבית המשפט העליון.

המינוי אושר ברוב של 52 תומכים מול 48 מתנגדים. רק מחוקקים רפובליקנים הצביעו בעד המינוי. הסנאטורית סוזן קולינס ממדינת מיין הייתה הרפובליקנית היחידה שהתנגדה למינוי, והסבירה כי היא לא מאמינה שיש לאשר מועמדות כזאת שבוע לפני הבחירות.

זמן קצר לאחר האישור נערך במדשאת הבית הלבן טקס השבעה עבור קוני בארט. בשל מגיפת הקורונה, המשתתפים בטקס נדרשו לעטות מסיכות ולשמור מרחק זה מזה.

קוני בארט נשאה דברים בטקס ההשבעה ואמרה: "השבועה החגיגית שנשאתי הערב, פירושה שאעשה את העבודה ללא חשש או הטייה כלשהי, ואעשה זאת ללא תלות פוליטית או קשר להשקפותיי".

טראמפ מינה את קוני בארט לתפקיד לפני כחודש לאחר פטירתה של השופטת היהודייה רות ביידר גינסבורג.

במהלך השימוע בפני ועדת המשפט של הסנאט סיפרה בארט על השקפתה המשפטית: "לבתי המשפט יש אחריות לאכוף את החוק, אבל בתי המשפט לא אמורים לפתור כל בעיה או לתקן כל עיוות בחיי הציבור''.

לדבריה, נבחרי ציבור הם שקובעים את המדיניות ולא השופטים: ''החלטות מדיניות כאלו צריכות להתקבל על ידי המוסדות הפוליטיים, שחבריהם נבחרים על ידי הציבור. העם לא צריך לצפות מבתי המשפט למלא תפקיד זה – ובתי המשפט לא צריכים לנסות למלא אותו".

"אם המינוי שלי יאושר, אביא נקודת מבט רעננה לבית המשפט העליון", הבטיחה השופטת המיועדת. ''כפי שהנשיא אמר כשהודיע על מועמדותי, אהיה האם הראשונה שילדיה עדיין בגיל בית ספר בעת מינויה".

עם הצטרפות בארט לבית המשפט העליון, הרוב השמרני בבית המשפט יגדל ל-6 שופטים מול 3 שופטים ליברלים בלבד.

במהלך השימוע, בארט סיפרה על התקופה שבה עבדה בלשכת שופט העליון השמרן אנטונין סקאליה, "השופט סקאליה לימד אותי יותר מסתם את החוק עצמו. הוא היה מסור למשפחתו ולאמונתו ולא חשש מביקורת".

''כשהתחלתי את הקריירה המשפטית שלי, אימצתי את אותם עקרונות. יש נטייה במקצוע שלנו להתייחס לעיסוק המשפטי כדבר העיקרי בחיים, תוך התעלמות מכל השאר. עבדתי קשה בתור עורכת דין ומרצה... אבל מעולם לא נתתי לחוק להגדיר את חיי", הוסיפה איימי קוני בארט.