גלעד אך
גלעד אךאפרים מן

לפני שש שנים הצטרפו מספר תחקירני עד כאן לארגון שוברים שתיקה. לתדהמתנו כל אחד מהתחקירנים נאלץ לעבור חקירה של מספר שעות על שירותו הצבאי.

החקירות כללו שאלות כמו מה הם שמות המפקדים? איזה אמצעי ירי נמצאים על רכבים אוטונומיים של צה"ל בגבולות? האם צה"ל נכנס לסוריה? מה בדיוק עושה יחידת 504 בגבול הסורי? היכן נמצאים קני המרגמות במוצב כיסופים? באילו אמצעים צה"ל מאתר מנהרות? האם יחידות מיוחדות נכנסות לעזה? ועוד ועוד...

כמי שהשקיעו שנים רבות בצה"ל ובמערכת הביטחון היה ברור לנו בארגון "עד כאן" שאנו עדים לניסיון איסוף מודיעין צבאי על כוחות צה"ל בגבולות, ניסיון שאותו צריך לעצור.

במקביל ערכנו מחקר בו נחשפנו להסכמים של "שוברים שתיקה" מול ממשלות שונות. ההסכמים כללו דיווחים על תשלום של סכומי עתק בעבור פרויקטים שונים ביניהם העברת מידע על יחידות צה"ל.

בצעד שנבע מציונות ואחריות לאומית העברנו את החומר לרשויות תוך חשיפה אישית של התחקירנים שלנו. לאחר שראינו שלא נעשה דבר עם המידע, פנינו לתקשורת שסיקרה את הנושא בהרחבה.

רק כעבור שנתיים ואינספור פניות שלנו למשטרה ולפרקליטות קיבלנו תגובה הזויה מפרקליטות המדינה. בתגובה נטען "שוברים שתיקה לא פרסמו מידע רגיש... ונראה כי אין כל עניין ציבורי בפתיחת חקירה נגד שוברים שתיקה". אנחנו בכלל טענו לאיסוף המידע ולא לפרסומו, ומסתבר כי אין אפילו עניין ציבורי בבדיקה מה החומר שהם מחזיקים אצלם או לכל הפחות, תשאול של אלו אשר מתפרנסים מאיסוף מודיעין על חיילי צה"ל.

תחנות הצדק טוחנות לאט - כעבור שנתיים נוספות וסך הכל ארבע שנים מהגשת התלונה, קיבלנו תשובה שהערר שהגשנו על ההחלטה נדחה גם כן. הפעם החלטנו לבחון את עצמנו. פנינו לאל"מ רם דור שהיה ראש מחלקת ביטחון מידע בצה"ל, ולקצינים בכירים נוספים. חוות דעת מפורטת שקיבלנו הסבירה שאכן יש כאן איסוף מודיעין גם לדעתם ומה שמעניין זה דווקא החומר שהם מחזיקים אצלם ושלא נחשף לציבור.

כמו כן עלה נושא השיטתיות של איסוף המידע ממאות חיילים משוחררים והשאלה למי החומר מגיע בסופו של דבר, במיוחד לאור מימון הארגון ע"י ממשלות אירופה.

בלית ברירה עתרנו לבג"ץ יחד עם קצינים בכירים בצה"ל ובמשטרה ויחד עם ארגון "הביטחוניסטים". העתירה הוגשה נגד היועמ"ש מנדלבליט אשר סירב לפתוח בחקירת העניין ונגד השגרירויות בישראל של הממשלות אשר ממנות את פרויקט איסוף המודיעין על צה"ל (בריטניה, בלגיה, הולנד והאיחוד האירופי).

בעתירה עלתה דרישה פשוטה: הורו למשטרה לחקור את אנשי הארגון הבזוי הזה, שאלו אותם: לשם מה אתם אוספים את החומר הזה? איך הוא קשור למטרות העמותה שלכם? למי הועבר כל המודיעין המפורט הזה? ובעיקר: עצרו מימון ממשלתי אנטי ישראלי לפעילות נגד חיילי צה"ל.

החודש קיבלנו תשובה מהשופט מני מזוז על כך שלא יתקיים דיון בסיסי באולמות העליונים בעניין. בהמשך ישיר להחלטתו להעניק חסינות לבתי מחבלים החליט השופט מזוז, ככל הנראה אף ללא סמכות חוקית, ששוברים שתיקה והשמאל הקיצוני מעל החוק הישראלי. מסתבר שהם חלק מ"העליונים".

גלעד אך הוא מנכ"ל ארגון "עד כאן"