קמפוס ישיבת ההסדר קרני שומרון
קמפוס ישיבת ההסדר קרני שומרוןצילום: הרב יוגב פרג

מועצת מקרקעי ישראל הודיעה כי מוסדות ציבור הנדרשים לחדש חוזי חכירה יוכלו לחדש את החכירה בדמי חכירה סמליים בלבד.

עד היום נדרשו מוסדות וארגונים ציבוריים לתשלומי חכירה בגובה 36.4% מערך הקרקע, סכומים שבחלק מהמקרים הגיעו באזורי ביקוש לסכומי עתק של עשרות מיליוני שקלים.

הבוקר (שלישי), לאחר מסכת דיונים ארוכה, מועצת מקרקעי ישראל החליטה להקל על המגזר השלישי, ולקבוע כי מוסד ציבורי שנדרש לחדש חכירה ישלם במסגרת החידוש דמי חכירה סמליים. החיסכון השנתי לכלל מוסדות הציבור נאמד בכ-80 מיליון ₪ מידי שנה.

בשורה זו מהווה תמיכה וסיוע למגזר השלישי על רקע האתגרים איתם מתמודד המגזר השלישי בתקופת הקורונה. עיכובים בקבלת התמיכות הממשלתיות בשל העדר תקציב, וקיטון בהיקף גיוס התרומות בארץ ובעולם בשל ההאטה הכלכלית העולמית.

רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר אורי פינסקי ברך על החלטת נציגי רמ"י: "לאחר חודשי התדיינות ארוכים בנושא אנו מודים לנציגי מועצת מקרקעי ישראל על קבלת ההחלטה המתבקשת ובעלת חשיבות מכרעת עבור אלפי עמותות ומלכ"רים בישראל שמתמודדים בשנה האחרונה עם מציאות פיננסית בלתי אפשרית.

''משבר הקורונה והיעדר תקציב ממשלתי הביאו לירידה דרסטית ומתמשכת בהיקפי התרומות לצד התמיכות הממשלתיות. אנו מודים לשר לשעבר ליצמן ולצוותו על כך שדאג לעמותות המגזר השלישי ולא הרפה מהנושא".

משה גוטמן, מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות מוסיף כי "אנו מודים לנציגי מועצת מקרקעי על קבלת החלטה מוצדקת, מוסרית וראויה בכל עת, קל וחומר בתקופת משבר קורונה שבה מצוי המגזר השלישי במאבק הישרדות מתמשך, אולי יותר מכל מגזר אחר בחברה הישראלית. בלתי מתקבל על הדעת שדמי החכירה יפלו נטל על תקציבם השוטף של ארגונים ללא כוונות רווח הנתמכים על ידי המדינה ותרומות ומשמשים בפועל כזרוע האזרחית הביצועית של הממשלה".

אלעזר בן הרא"ש שליווה תקופה ארוכה את הנושא מול רמ"י בצוותא עם איגוד ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות מציין כי "מוסדות ציבור רבים שנבנו על קרקעות מלפני יובל ושחויבו בעלות דמי חכירה בעלות סמלית נצבים כיום בפני דרישה לתשלום דמי חכירה בסכומי עתק לעיתים אף בעלות של עשרות מיליוני שקלים בתקופת מועד חידוש החכירה. מצב זה מחריף במקרים בהם המוסדות קמו באזורים שנחשבו בעבר פריפריאליים וכיום נחשבים לאזורי ביקוש. מכירת המבנים או העתקת הפעילות לא ישימה ולא נכונה, והיא מהווה איזון נכון בין הצרכים השונים ובשורה גדולה למגזר השלישי".

"מדובר בבשורה גדולה עבור מוסדות ועמותות ללא כוונת רווח", מסביר מוטי ג׳רבי, מנכ"ל מוסדות ישיבת הכותל. "צלחנו תקופות מאתגרות בהן עלויות החכירה הקשו מאוד על ההתנהלות השוטפת המורכבת ממילא. לשמחתנו ההחלטה היום מאפשרת לאחרים שעוד זקוקים לסיוע להשאיר את אותן המורכבויות מאחוריהם. מעבר לשקט התעשייתי שהדבר מקנה לעמותות, הדבר מקל עליהן בקבלת ערבויות, אשראי מספקים ועוד".

האיגודים מודים לשר לשעבר ח"כ יעקב ליצמן, לראש המטה מוטי בבצ'יק ולמועצת מקרקעי ישראל על קידום ההחלטה, וליועץ האסטרטגי אלעזר בן הרא"ש שפעל בנושא.