אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: איסטוק

תלמידות אולפנת בני עקיבא "חן במדבר" בבאר שבע דואגות לקשישים דוברי האנגלית.

בימי הקורונה, כאשר הקשישים בכל העולם נאלצים להסתגר בביתם, יזמה רכזת האנגלית באולפנה, חני רוזנבוים, מפגש בין קשישים לתלמידות שלה.

הקשישים הם בעיקר יהודים מהתפוצות כגון ארה"ב וקנדה וכן עולים חדשים דוברי אנגלית. המפגשים מתרחשים בטלפון או בזום, ונערכים בתדירות של פעמיים בשבוע.

התלמידות מעניקות חברה לקשישים בתקופה הקורונה הלא פשוטה, ומשפרות את הידע שלהן באנגלית. הקשישים מרגישים שהם מלמדים שפה ובכלל מעניקים מהידע שלהם על העולם.

כל תלמידה משתתפת בפרויקט בהתאם להיקף המתאים לה, כך שחלקן מדברות עם מספר קשישים. רוב התלמידות עורכות את השיחות אחד על אחד, ובאחד המקרים שתי תלמידות אף חברו יחד לשיחה משותפת כדי להתגבר על מחסום השפה ההתחלתי.

"אני בקשר שבועי עם אישה מקליפורניה, בשיחה הראשונה קצת התביישתי, אבל אחרי זה נפתחתי. היא סיפרה לי איך עבר עליה יום כיפור, ובכלל אילו הגבלות יש היכן שהיא חיה. אני שמחה על ההזדמנות לדבר אנגלית ולהכיר יהודים שחיים במקום אחר", מספרת טוהר בר, תלמידת כיתה י' באולפנה.

הקשישים נהנים מאוד לתרום מעולמם ומניסיונם. ישנן שיחות שבהן הקשישים והתלמידות מחליפים חוויות על אירועי היום-יום שלהם. אך לעיתים, בשיחה שיכולה להימשך זמן רב, מנהלים הצדדים דיון אקטואלי על סוגיה מהארץ או מחוצה לה. הקשר שנוצר הוא מעבר לשיחה רגילה והתלמידות והקשישים אף משתפים ביניהם מתכוני בישול שונים,

"שמעתי על הפרויקט והתלהבתי לעזור לבנות עם השפה האנגלית, זאת מצווה גדולה. עם השיחות גיליתי שלאחת התלמידות ולי יש אהבה משותפת לאפייה. יש עוגה שאני מכינה כל שבת באופן קבוע, שיתפתי אותה במתכון והיא סיפרה שהיא ומשפחתה נהנו והיה לה טעים", מספרת דליה אברמוביץ, עולה מאנגליה החיה בקריית גת.

הרב יוני סמואל, רב האולפנה, סיפר כי "הקורונה מזמנת לנו הזדמנויות ברוך ה'. הראשונה - הכנה לעליית יהודים רבים לארץ ובנותינו-תלמידותינו נפגשות עם הקשיים שם עכשיו וגם עם לבטי העלייה, והופכות להיות הפנים בדלת הכניסה לארץ. ההזדמנות השנייה היא ידיעת שפת האנגלית והשימוש בה. מתברר שגם בטלפון ובזום אפשר לייצר חוויה לימודית וערכית''.