יערות הגליל
יערות הגלילצילום: דובר צה''ל

את מתחם האימונים החדש הזה שבפיקוד הצפון, יכיר היטב כל לוחם חי"ר בשנה הקרובה. אבל אל תתנו לשם הפסטורלי 'יערות הגליל' להטעות אתכם - מדובר במקום שיכין את הכוחות לתרחישים הכי מסוכנים מעבר לגבול הצפוני.

המתחם הגלילי, כפי שמעיד מפקד 'יערות הגליל', רס"ל ט', תואם את המתאר בלבנון: "מעבר לעצים והסבך, שנותנים תחושה שאתה ממש נמצא מחוץ לגבולות המדינה - הלבשת השטח פשוט מעולה.

אם זה בסוג המבנים שסודרו, סממני האויב שפזורים במרחב, או שפתאום יש מכונת כביסה מרוסקת וספה קרועה, שמדמות זירת קרב אמיתית. קשה להסביר את מהות המקום בלי לראות אותו בעיניים - כל מי שמגיע אליו לא יכול שלא להתפעל, כי זה פשוט לא דומה לשום דבר אחר שהם ראו".

יתרון נוסף, כפי שמצביע המפקד, מתבטא בארגון של המתחם, שמאפשר תרגול מיידי ללא התעסקות מיותרת: "הלוחמים מגיעים, יש אוהלים מוקמים, יש מיטות, הם רק מניחים את התיק ויורדים לתרגל".

צה"ל חונך מתחם אימונים בגבול לבנון

כל אימון אורך כשבועיים, ומיועד לגדודי חי"ר בלבנת אימון. במהלך השהייה פה, הם מתנסים בלוחמה בשטח בנוי ותת קרקע, תרגולים רטובים ויבשים בסבך ובשטחים הרריים, אתרי חבלה ועוד הרבה מרכיבים, שהשתיקה יפה להם. "זה הפך להיות ממש כמו 'לונה פארק' של היחידות המיוחדות, שהספיקו כבר לעבור בו", מציין הנגד.

"אנחנו חונכים כאן גם את המ"פים באופן אישי, ומתדרכים אותם איך להעביר את האימון בצורה הטובה ביותר", מפקד שטח האש מציין, ומוסיף שמבחינתו, כל שבוע שבו השטח ריק - זה שבוע שההשקעה בו התבזבזה.

"המקום צריך לעבוד כל הזמן - רק ככה נהיה מוכנים למלחמה או למבצע הבא", הוא מצהיר, ומסביר לי שהקמת 'יערות הגליל' קשורה להפקת לקחים מאירוע 'בין המצרים' בספטמבר 2019: "הבנו שיש צורך בכוח זמין שיפעל בגזרה בחירום, וכך נולד הרעיון להקים מתחם אימונים לגדוד, שבעת אירוע יוכל להצטרף במהירות ובכשירות מעולה למצב התקפה".

וכך, תוך שבעה חודשים, השטח הפך מסתם עוד אדמה, סבך ועצים - למתחם אימונים שלא נראה כמותו בצפון: "הייתה פה הרבה מאוד עבודה ועשייה בידיים של אוגדה 91 ומטה חטמ"ר 300. יכולת לבוא ולראות סא"ל עם את חפירה, וזה לא היה משנה, כי בסופו של דבר - כולם רצו להרגיש שהם תורמים לבנייה של המקום".

ה"שמועה" על המתחם החדש עשתה את שלה, ו'יערות הגליל' הפך ליעד מבוקש. "אין היום מג"ד בצבא שלא רוצה להביא את הגדוד שלו לכאן", מתגאה המפקד, "זה הגיע לרמה שאנחנו כבר מלאים לגמרי".

לקראת סיום השיחה, המפקד משתף שהמתחם דוחף את יכולות המתאמן עד לקצה - ועל אף שלעיתים קושי רב מדי מתפרש כחיסרון, הוא מצליח לשכנע אותי שמדובר בתרגול מחשל, שמוציא מהלוחם את הצדדים החיוביים ביותר: "הכול פה כל כך מאתגר פיזית ומנטלית, ברמה שגם בקומנדו אמרו שהם לא נתקלו בדבר כזה. אנחנו מאוד מקפידים על הבטיחות - אבל גם רוצים שהגדוד יסיים סחוט".

"המקום הזה מבדיל בין חייל - ללוחם מנצח", קובע המפקד בחיוך ובמשפט מחץ, "אפשר להגיד על המתחם הזה שאתה עובר בו מאפס למאה, מהמיטה למטרה, ומהאימון ללחימה: הכול כל כך קרוב ונוח, ככה שעוד לא התעוררת - ואתה כבר בשטח מתאמן".

בשבוע שעבר נערך טקס חניכה של המתחם האימונים, בנוכחות מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם ומפקד עוצבת "הגליל", תא"ל שלומי בינדר. "'ללמד בני יהודה קשת' זו ציונות אמיתית! אני שמח מאוד לחנוך את מתחם האימונים הייחודי הזה שמהווה דוגמה לאיכות וליוזמת עוצבת 'הגליל'", אמר אלוף ברעם, "זאת מתוך כוונה כנה ללמד את לוחמנו להילחם כמו שצריך, להרוג את לוחמי חזבאללה ולהכריעם ביום פקודה!".

"אנחמו מבינים שארגון הטרור חיזבאללה והגבול הצפוני משתנים, ולמול זה, אנו מספקים את המענה המיטבי ליצירת ביטחון לתושבים וכשירות למלחמה הבאה בלבנון״, הוסיף תא"ל בינדר, ״מתחם אימונים זה נותן מענה היקפי לאתגרים שמזמן גבול לבנון ומכשיר את לוחמינו לדעת להתמודד עם אתגרי הלחימה במתווה הצפוני בצורה המהירה והאפקטיבית ביותר. המומחיות שאנחנו רוצים להטמיע בלוחמים שבאים להתאמן פה היא בראש ובראשונה התקפת האויב בצורה המדויקת והעוצמתית ביותר".