בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) שוחח היום (רביעי) עם ינון מגל ואבי בניהו ב-103FM והסביר את הרקע להתכתשות שלו עם שרת התחבורה מירי רגב.

בפתח הדברים נשאל סמוטריץ' על הדיווח לפיו גבי אשכנזי רצה לרדת מרמת הגולן ואמר, "גבי אשכנזי הוא איש עתיר זכויות ששרת את מדינת ישראל הרבה מאוד שנים, חס וחלילה מלקרוא לו עוכר ישראל, אבל הוא איש שמאל וזה בסדר. נתניהו גם הוא איש עתיר זכויות שאיך שהוא עומד הרבה שנים בראש מחנה הימין אבל כמעט לא יישם מדיניות ימין ואת זה צריך לומר. והנה היום יהיה לו עוד מבחן".

מגל: אבל אי אפשר להגיד עליו שהוא איש שמאל הוא איש ימין.

''לא. נתניהו ממש לא איש שמאל אבל לצערי הרב הוא רחוק מלממש מדיניות ימין. כשאובמה היה שמונה שנים בשלטון נתניהו שמר על כל גרגיר בארץ ישראל''.

בניהו: אני זוכר אותו מפנה בחברון, אני זוכר אותו מחזיר את השייח יאסין ונותן כסף לקאטרים. באמת נו.

''אני לא מכיר אותך ככזה מינימליסט שכל מה שאתה מצפה מהמנהיגים שלך זה למנוע נזקים. אנחנו רוצים לטפל במערכת המשפט, זה אירוע סופר אקוטי כדי שהימין יוכל באמת לשלוט ולממש את המדיניות שלו".

''כשיש מנהיגי ימין שעושים נזקים כמו אריק שרון ואולמרט, אז אני אומר ב"ה שלפחות לא נכנע לאובמה עם כל הלחצים של השמאל פה ושל השמאל האמריקאי''.

''אני אומר עוד פעם, מותר לומר דברים טובים על נתניהו, הוא איש עתיר הרבה זכויות. תרומתו למדינת ישראל עצומה, אבל הציפייה שלי ממך, מכם, מאנשים כמוך בצד השני, זה להיזהר מפולחן אישיות ולהיות מסוגלים לבקר אותו ולדרוש ממנו את מה שצריך לדרוש ממנו. וזה בסדר גמור לפרגן לו על מה שצריך אבל מותר להיות עניייניים. אני משתדל למרות שאני אופוזיציה כשצריך לפרגן לנתניהו עושה את זה וכשצריך לבקר אותו עושה את זה. אני א מוכן שנתניהו יהפוך לקדוש מעונה שבגלל שרודפים אותו משפטית, אז עכשיו אנחנו צריכים להלבין את כל החטאים שלו''.

מגל: רק לשמאל יהיו קדושים?

''לא. אצלי אין קדושים. רק הקב"ה קדוש והמטרות הן קדושות והערכים והאידיאלים הם קדושים והאנשים צריכים לממש אותם. וכשהם ממשים אותם א הם ראויים לכל הערכה ותודה וגיבוי ופרגון, וכשהם לא ממשים אותם אז ראויים לביקורת ואולי גם להזזה הצידה".

אתה תהיה עם נפתלי לדעתך בבחירות הבאות? כי כל הזמן צצות כל מיני שמועות ודיבורים, כן יהיה עם בצלאל לא יהיה עם בצלאל. מה קורה?

"יש אנשים שיש להם אינטרס לעסוק בזה. אגב, זה אנשים שבדרך כלל עסוקים כל הזמן בפוליטיקה גם במפלגה שלהם עצמם וגם בקבלת ההחלטות הכי חשובות ודרמטיות, הכי הרות גורל למדינת ישראל, הכול פוליטיקה. תקציב המדינה, קודש הקודשים של הכלכלה של כל מדינה מערבית מודרנית וגם של מדינת ישראל, הופך לאיזה סחורה זולה פוליטית שנגזרת מהשאלה למי נוח לצאת לבחירות ומתי בהתאם לאיזה סקר. אנחנו לא מתעסקיםם בפוליטיקה, ינון, אנחנו מתעסקים במה חשוב וטוב לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו מתעסקים בלכאוב איתם את הכאב והקושי הגדול שהם סובלים עכשיו גם בריאותית וגם כלכלית. מה שהמשבר הזה עושה לכל אחד ואחת מאיתנו בחיים האישיים שלו. אני לא מתעסק בפוליטיקה. לצערי הרב גם נתניהו וגם גבי אשכנזי וגנץ עסוקים רק בפוליטיקה. תקציב המדינה לא מעניין אותם".

"אם גנץ לא היה מתעסק בפוליטיקה אז כבר לפני ארבעה חודשים היה תקציב מדינה, אז יכול להיות שחד שנתי, אבל הוא לא רצה לתת לנתניהו תחנת יציאה נוספת מהרוטציה ולקח את מדינת ישראל וכלכלתה כבת ערובה בדיוק כמו נתניהו".

סמוטריץ' ששימש שר תחבורה התעמת והתווכח אתמול ויכוח סוער עם השרה הנוכחית מירי רגב. סמוטריץ' הסביר על מה יצא קצפו, "אני אגיד לכם מה הקפיץ אותי וגרם לי לצאת בביקורת. אני כמעט חצי שנה לא מתבטא בנושא משרד התחבורה, אמרתי שנכנסה שרה חדשה ואני נותן לה את הקרדיט וזה בסדר שהיא תקבל החלטות אחרות משלי, ועל כל דבר שאני אגיד יגידו שאני מדבר מפוזיציה ולכן נתתי לה את המרחב, מה שהקפיץ אותי פה זה הניסיון הציני בעיני לסכסך אוכלוסיות בישראל אחת בשניה. סתיו שפיר עשתה את זה שנים בין המתנחלים לתושבי הפריפריה, ועכשיו מירי רגב עושה את זה בין תושבי תל אביב לתושבי הפריפריה. אין שום קשר בין המטרו להשקעות בפריפריה, המטרו הזה ימומן ברובו המוחלט או מהשקעות פרטיות או מהשבחת הקרקע".

מדינת ישראל נמצאת במשבר תחבורתי עצום עצום, הוא נוגע לכל אחד ואחת בחיים האישיים שלנו. יש לנו פחות זמן להתפרנס, פחות זמן למשפחה, ואנחנו מתעצבנים בפקקים ויש לו היבטים משקיים עצומים. זה עולה בין 40 ל-50 מיליארד ש"ח בשנה. באופן טבעי המשבר הזה מתרכז בעיקר באזורים הצפופים באזורי הביקוש וזה המטרופולין של תל אביב ואזור גוש דן" לדבריו יש תוכנית הכוללת מגוון כלי תחבורה ציבורית שיהיו זמינים ויאפשרו לנוסעים להגיע ממקום למקום מהר ובלי לעמוד בפקקים. "המטרו הזה הוא חלק מזה והוא יעזור לכל אזרחי ישראל, לא רק לתושבי המרכז, גם לתושבי הפריפריה שבסוף מגיעים למרכז. הוא ישפר את הכלכלה".

סמוטריץ הסביר מה זה מטרו, "מטרו זה לא רכבת קלה. זה סוג של רכבת כבדה שנוסעת תחתית וקיבולת הנוסעים שלה הרבה יותר גדולה. היא הרבה יותר מהירה עם הרבה פחות תחנות והרבה יותר גדולה".

מה שאני אומר זה שהמטרו הזה לא קשור.צריך להשקיע בפריפריה ואבי (בניהו) היה שותף לאחד המאבקים הכי צודקים שהובלתי נגד הסגירה של שדה דב, שכל עניינו זה עורק תחבורה וחמצן לאילת. ואני זה שקידמתי את תכנון הרכבת לאילת שנתיבי ישראל יאיצו אותו ויתכננו אותו עד 2020 וזה לא קשור למטרו. כאב לי על מה שעשתה מירי רגב, זה הניסיון לסכסך את הפריפריה עם המרכז. זה לא רלוונטי לעניין המטרו".