לוח זיכרון לרבין בבית ספר יהודי בלונדון
לוח זיכרון לרבין בבית ספר יהודי בלונדוןצילום: הסוכנות היהודית

מאות שליחות ושליחים של הסוכנות היהודית המשרתים ברחבי העולם היהודי יערכו בימים אלה בקהילות היהודיות שלל אירועי זיכרון ופעילויות חינוכיות לציון 25 שנה להירצחו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז״ל, בשיתוף עם הארגונים היהודיים המקומיים.

בתנועות הנוער, במסגרות בתי הספר והאוניברסיטאות, במרכזים הקהילתיים ובאולפנים ללימוד עברית יערכו בסיוע השינינשים של הסוכנות היהודית, שליחי תנועות הנוער והשליחים המשרתים בקמפוסים מגוון פעילויות חינוכיות לבני נוער ולסטודנטים שלא זכו להכיר את רבין.

כמו כן יתקיימו בקהילות טקסי זיכרון, יוצבו לוחות זיכרון ויודלקו נרות וירטואליים לזכרו של ראש הממשלה לשעבר, שנרצח בידי מתנקש יהודי. בשל מגבלות מגפת הקורונה חלק מהאירועים לזכרו של רבין יערכו השנה באופן מקוון והיתר בהתאם להנחיות ההתקהלות בכל מדינה.

לדברי יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג: "יצחק רבין ז"ל ראה חשיבות עצומה בקשר שבין מדינת ישראל לבין העם היהודי בתפוצות, שבו ראה את בעל הברית האמיץ והנאמן ביותר. בעיניו, ישראל כמדינה יהודית אשר תהיה מנותקת מהקהילות היהודיות בחו"ל לא תמלא את ייעודה. הוא גם שאף להגביר כל העת את הזיקה בין התפוצות ובין הארץ, לשתף את הקהילות היהודיות בחו"ל בחוויית המדינה, במחשבה על עתידה, בהתמודדות עם הבעיות הגורליות העתידות לעמוד בפניו של העם היהודי שנים קדימה והייתה לו מחויבות עמוקה לעלייה ארצה."

בארה״ב יקיימו ארגוני ותנועות הנוער הציוניות מעגלי דיאלוג שיתמקדו בערכים של דמוקרטיה ופלורליזם וישתתפו בהם צעירים ומבוגרים מרחבי צפון אמריקה. את התכנית לצעירים יובילו מגוון מנהיגים מתנועות נוער שונות ברחבי צפון אמריקה ובסיומה ייערך טקס לזכרו של רבין ז״ל.

בבריטניה יקיימו שליחי הסוכנות היהודית פעילויות לזכרו של רבין במוסדות החינוך שבהם הם מתנדבים, בצל מגבלות הקורונה ויציגו על לוחות קיר את פועלו של רבין ואת מורשתו בדרכים מגוונות. בלונדון ייערך טקס וירטואלי לזכרו של רבין לחברי הקהילה היהודית והקהילה הישראלית שיארגן המרכז הקהילתי היהודי JW3 בשיתוף עם תנועת הצופים, הבית הישראלי והשינשינים של הסוכנות היהודית. גם בהולנד התקיים טקס וירטואלי בשיתוף עם תנועות הנוער היהודיות הבונים ובני עקיבא.

בפריז שבצרפת ישתתפו חניכי השומר הצעיר בגילאי 6 עד 18 בפעילויות לזכרו של יצחק רבין שיערכו בסיוע שליח הסוכנות היהודית לתנועת השומר הצעיר. לאחר מכן, חניכי הקן ובני משפחותיהם ישתתפו בטקס זיכרון שיכלול קטעי קריאה נגינה ושירה.

במקסיקו ייערך אירוע ״סבבי השלום״ לזכר מורשתו של יצחק רבין, בהשתתפות דוברים מהקהילה היהודית ושליחים, זאת מול קהל של 600 הורים ותלמידים. הרצאת הפתיחה תהיה של הבמאי ירון זילברמן ("שעת נעילה", "ימים נוראים") - יוזמה של הסוכנות היהודית, קהילת מגן דוד והקהילה הספרדית.

בקורדובה שבארגנטינה תקרין תנועת הנוער 'החלוץ' לחברי הקהילה היהודית סרטון על פועלו של יצחק רבין והקשר המיוחד שלו לעם היהודי, ובברזיל יתקיים ברשתות החברתיות טקס בהובלת מועצת תנועות הנוער.

באוסטרליה ובניו זילנד יקיימו שליחי הסוכנות היהודית פאנל פתוח בהשתתפות בוגרי תנועות הנוער שאליו יזמינו את כל חברי הקהילה היהודית.

גם ברוסיה יציינו במהלך השבועיים הקרובים באולפנים ללימוד עברית ובפעילויות עם בני נוער ועם מדריכים צעירים 25 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז״ל שבמהלכם ישוחחו על המנהיג ופועלו ועל תרומתו למדינת ישראל.

שליח הסוכנות היהודית באוקראינה יקיים באודסה ובדניפרו מפגשים עם סטודנטים בשיתוף עם ארגון הלל שבמהלכם ילמדו הצעירים על רבין ופועלו.

בטבליסי ובטשקנט שבאוזבקיסטאן ילמדו בני הנוער על פועלו של יצחק רבין וידליקו נרות וירטואליים לזכרו של ראש הממשלה שנרצח.

לקראת יום הזיכרון בית הספר לשליחות של הסוכנות היהודית ע"ש אדלסון בנה והפיק ערכות פעילות חינוכית שיסייעו לשליחים הישראלים המשרתים בקהילות היהודיות להכיר לדור הצעיר בתפוצות את יצחק רבין ומורשתו.