מגדילים תורה

בישיבות ובאולפנות של מרכז בני עקיבא מהדרים בלימודי הקודש.

לירן בן ניסן , י"א בחשון תשפ"א

מגדילים תורה
מגדילים תורה
צילום: שגיא כהן

בישיבות ובאולפנות של מרכז בני עקיבא מהדרים בלימודי הקודש. מעבר לשעות הרבות במערכת המוקדשות לכך- התלמידים מחפשים כל העת להעמיק בלימוד התורה כשיוזמות רבות מהשטח סחפו אחריהן את הצוות והמוסד כולו שנרתם למשימה. עם הקורונה או בלעדיה, בווטסאפ, בזום או פשוט בשיחה טלפונית עם חבר/ה לספסל הלימודים. כך מגדילים תורה גם כשהמציאות מאתגרת במיוחד.

***

בקבוצת הווטסאפ של תלמידי ורבני ישיבת בני עקיבא "לפיד תורת נחום" במודיעין, השאלות לא מפסיקות לזרום. לא, אף תלמיד לא שואל האם השיעור בוטל או מתלונן על תוספת החומר למבחן - כולם רק מבקשים להחכים עוד בענייני הקודש. לעיתים מדובר בשאלה דחופה בענייני כשרות, אך באותה המידה תמצאו שם שאלות אמונות מהותיות, כדוגמת הבנת מידתו של הקב"ה אשר "מעביר על מידותיו". אלעד פרי, תלמיד בכיתה י"א בישיבה, לא שיער שהקבוצה תפעל בהיקפים גדולים כאלו של עשרות שאלות ביום. "פשוט שאלתי הרבה שאלות הלכתיות את הרב, בעקבות השהות הארוכה בבית, בסגר", מתאר אלעד את תחילת הדרך. ריבוי השאלות שעלה מהתלמידים הביא להקמת קבוצת הווטסאפ שרבים מתלמידי הישיבה לוקחים בה חלק פעיל.

אצל תלמידי ישיבת בני עקיבא אור עציון הרצון ללמוד, פוגש געגועים עזים למפגש הפרונטלי המתקיים באופן קבוע בימי שני לאחר תפילת ערבית. אביעד כהן, תלמיד כיתה י', אחראי על הפרויקט שבמסגרתו התלמידים מגיעים לבית המדרש ללימוד מעמיק מיוזמתם ולא כחלק מחובות הלימודים בישיבה. "הרעיון נולד לפני כשנתיים ואני קיבלתי את הפרויקט בירושה וממשיכים את המסורת" מספר אביעד. עבור אביעד וחבריו נראה טבעי להרחיב בלימוד התורה מעבר לחומר הלימודי הנלמד לבגרות. "אורות התשובה הוא ספר חשוב, אין זמן להקדיש אליו במערכת, כאן נכנס הרצון שלנו לגדול בתורה ולהעמיק", מסביר אביעד.

בסדר משתתפים עשרות תלמידים והוא מתקיים ללא נוכחות רבנים. אביעד אחראי, בין היתר, לדאוג לחברותא או למידה ב"חבורה" למעוניינים - "אם מגיע תלמיד כיתה ט' בהחלט ייתכן שנשדך לו תלמיד כיתה י"א, אנו מפרים אחד את השני" מספר אביעד. ראש הישיבה הרב ערן פרינס הגיע באחד הערבים להצטרף לחוויה של התלמידים במהלך הסדר. "נפעמתי מהדבקות הטבעית של התלמידים בתורה, הרגשתי שהנוכחות שלי מיותרת, כי זה פרויקט שהוא שלהם", מתאר בהתרגשות הרב פרינס. גם אביעד מתייחס ללמידה ללא נוכחות של אנשי צוות- "התחושה היא שנוכחות הרב יוצרת אווירה שאנחנו כביכול לא לומדים בשבילנו ומתוך רצון אמיתי". אביעד מספר שהוא וחבריו ממשיכים ללמוד גם בבית עקב הקורונה, אך הם מייחלים כבר לשוב באופן מלא לספסל בבית המדרש - "למדנו עם קפסולות ובמחיצות, רוצים גם לשמור על הבריאות וגם ללמוד תורה".

עבור יפעה וינשטיין, תלמידת כיתה י"א באולפנת בני עקיבא ערד, הקורונה היוותה זרז ללימוד עצמי ועצמאי, ומשפחתה אף הרוויחה מכך. כבת בכורה, מדי שנה בערב חג הפסח יפעה הקפידה להצטרף למעמד סיום מסכת, אך השנה הבינה שעקב הנסיבות והסגר עליה לסיים מסכת בעצמה. יפעה עמדה במשימה בהצלחה - "קבעתי עם חברה וקיימנו חברותא טלפונית על מסכת תמיד. כך גם הוצאתי את הוריי הבכורים ידי חובה". הסיום הזה דרבן את יפעה להתקדם ולהעמיק עוד בלימוד התורני. היא החלה בלימוד תנ"ך, אמונה וגמרא באופן קבוע כשהחברותא הפכה לחבורה קבועה של 6 בנות הלומדות יחד – גם במהלך טיולים הן לא מוותרות על הלימוד. "המורות באולפנה מעודדות ומחזקות אותנו להמשיך בלימוד", מספרת יפעה, "ואני בטוחה שהלימוד יימשך גם אחר הקורנה והחזרה לשגרה מלאה".

גם בבית המדרש של ישיבת בני עקיבא "נר תמיד" בחשמונאים פועל "בית מדרש רשות" שעבר בימי קורונה למתכונת זום או ווטסאפ. בימים כתיקונם לוקחים התלמידים חלק ב"חבורות" של רבני הישיבה בשעות בהן אין שיעור קבוע במערכת. בימי הקורונה הלימוד לא הפסיק לרגע וגם שם נפתחו קבוצות ווטסאפ ייעודיות ושיעורי זום יומיים. חיים שלום, תלמיד כיתה י', מספר על משמעות הלימוד עבורו - "כשאתה בבית אתה לא צריך רק מסגרת, אלא לימוד שהוא שלך מבחירה, אני זקוק לזה עכשיו יותר מאשר בשגרה". כיום פועלות בישיבה במקביל 15 קבוצות ווטסאפ, ובחלקן משולבים שיעורי תורה באמצעות הזום. ראש הישיבה הרב איתמר ליברמן מספר שישנה עלייה משמעותית בכמות המשתתפים לעומת בתי המדרש הפרונטליים טרום הקורונה. אלחנן גלט, מנכ"ל הרשת גאה ביוזמות הרבות "אחד היעדים המרכזיים בחזון החינוכי שלנו כרשת הוא חיבור התלמידים לתורה. זהו סיפוק גדול, לראות תלמידות ותלמידים משקיעים מזמנם הפרטי ומתחברים לעומקי התורה. זוהי גאוותנו החינוכית בצוות המסור לכך ובתלמידים". בשל החשיבות שרואה הרשת בלימוד התורה , הרב מאיר וינינגר משמש כרכז "יגדיל תורה" ותפקידו לעודד יוזמות תורניות.

היוזמות השונות של התלמידות והתלמידים בעידוד הצוות החינוכי, מעידים על חשיבות הרצון האישי של התלמידים בלימוד התורה. המוטיבציה הפנימית היא השער הראשי לעולם התורה כפי שמוכיחים תלמידי ותלמידות רשת בני עקיבא. על כך מוסיף הרב יונה גודמן, סמנכ"ל חינוך של הרשת- "היעד הוא שהתורה תיהפך לתורה של הלומד. אם כל תלמיד וכל אדם לא יחוש זיקה ואחריות על לימוד התורה שלו וקיומה, זה חלילה יישאר רק ספר. זו אחת ממטרות היסוד שלנו ברשת בני עקיבא: לטפח אחריות אישית והזדהות של כל תלמיד עם התורה ורצון לחיות לאורה".