דרכון אמריקני. ארכיוו
דרכון אמריקני. ארכיווצילום: Thinkstock

שר החוץ האמריקני פומפאו הכריז כי מהיום אזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים יוכלו לבקש שבדרכונם ייכתב שנולדו בישראל, בניגוד לנהוג עד כה.

כזכור, בחודש דצמבר 2017 הצהיר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ארצות הברית מכירה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, זאת לראשונה מאז אושרה תכנית החלוקה בכ"ט בנובמבר 1947.

טראמפ אף הורה אז על תכנון המעבר של שגרירות ארצות הברית בישראל מתל אביב לירושלים.

מעט פחות מחצי שנה לאחר מכן נקטה ארצות הברית בצעד מעשי, כאשר בהנחיית הנשיא טראמפ הועברה השגרירות בישראל לירושלים.

עם זאת, רק כעת, קרוב לשלוש שנים לאחר ההצהרה, משנה מחלקת המדינה של ארה"ב את מדיניותה בנוגע לרישום מקום הלידה בדרכונים אמריקניים.

בהצהרה רשמית שפרסם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו נכתב, "לצד ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל ב-6 בדצמבר 2017 והפתיחה ההיסטורית של שגרירות ארה"ב בירושלים ב-14 במאי 2018, אני מודיע על עדכון בנוגע לדרכונים לאזרחי ארה"ב שהונפקו בירושלים וייכנס לתוקפו באופן מיידי".

"מחלקת המדינה תאפשר לאזרחי ארה"ב שנולדו בירושלים לבחור לרשום את מקום הולדתם כ"ישראל". מועמדים ילידי ירושלים יוכלו לבקש "ירושלים" או "ישראל" כמקום הולדתם במסמכים קונסולריים".

פומפאו מציין שההחלטה אינה סותרת אף סעיף של תכנית המאה. "כפי שהצהיר הנשיא בהכרזתו, ארצות הברית מכירה בירושלים כבירת ישראל ובמושב ממשלתה אך אינה ממשיכה לנקוט עמדה בנושא גבולות הריבונות הישראלית בירושלים".

"עניין זה נותר בכפוף למשא ומתן הסופי בין שני הצדדים, לכשיתקיים. ארצות הברית נותרה מחויבת מאוד להסכם שלום בר קיימא. חזון הנשיא לשלום מספק מסלול מציאותי ובר השגה לחזון השלום הזה ואני ממליץ לפלסטינים לבוא ולנהל על בסיסו משא ומתן", סיכם פומפאו.