פרופ' זאב רוטשטיין
פרופ' זאב רוטשטייןצילום: הלל מאיר/TPS

פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה בירושלים, סיפר כי הניסוי שהחל אתמול (ראשון) בחיסון בקורונה בבני אדם מתנהל כשורה.

"יש תוכנית מסודרת. בתל השומר במקביל מתקיימת אותה התוכנית ואנחנו מגייסים מתנדבים. מבצעים את החלק הראשון, נקווה שהכול יעבור בהצלחה וחלק ואז נמתין ונעבור לשלב השני".

הוא ציין כי צוותי הרפואה והנסיינים אינם יודעים מי קיבל את מנת החיסון האמיתי ומי קיבל מנת-דמה (פלסבו): "הפתקאות יפתחו בסוף כדי לא להשפיע על תוצאות הניסוי ונבדוק כמובן את הבטיחות שזו המטרה הראשונה. זה הולך אחת ל-4, הרוב מקבלים את החיסון".

לדבריו, "התשתית של החיסון הישראלי בנויה מווירוס שלא גורם לנזקים ומה שעשו במכון בחוכמה מאוד גדולה ואלתור נהדר, שתלו לו את הקוצים האופייניים לקורונה על הווירוס. זאת אומרת, הגוף מרגיש שזה קורונה בעוד שזה לא קורונה ולכן הוא מייצר נוגדנים כנגד הקורונה ומכיוון שמדובר בווירוס שאינו פוגעני הוא לא מראה סימנים של קורונה ולמרות זאת הגוף מייצר את הנוגדנים. הגוף מגיב בהתאם אמור לייצר נוגדנים בכמות גדולה נגד הקורונה ובכך בעצם לחסן את האדם".

פרופ' רוטשטיין ציין גם כי "יש כמה מדינות שהלכו בכיוונים די דומים, לקחו וירוס שהוא לא פוגעני ועליו הלבישו, יש שוני בין חיסון לחיסון. פה אנחנו מדברים על הקוצים, יש שינויים אבל הרעיון בחלק מהחיסונים שמדובר בפלטפורמה של וירוסים לא מזיקים שעליה עושים מניפולציות".

הוא הודה כי גם במידה והכול עובד כמו שצריך, "לפי מתווה חיסון יש לנו חודשים ארוכים להתאזר בסבלנות לפני שאנחנו נגיע לחיסון מסחרי הישראלי. יש מעצמות על שמשקיעות מיליארדים וכמות עצומה מאוד של חוקרים סביב הנושא ולדעתי הם עשויים להגיע לשוק יותר מהר השאלה כמובן עם החיסון, למי ייתנן החיסון קודם. כרגע, אנחנו מטפלים בנסיינים בריאים שבדקנו שהם בריאים אבל החיסון אמור להינתן גם לאנשים חולים, מבוגרים, לנשים ולילדים".

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה ניסה להעריך האם ישראל תיכנס לסגר שלישי בזמן שיידרש עד לפיתוח החיסון המסחרי. "מדינת ישראל הייתה יכולה להיות אחת מ-6 המינות המצליחות בעולם כמו ניו זילנד, סינגפור אבל היא לא קיבלה מדליה עבור הטיפול בקורונה. עוד לא מאוחר. אני טוען שכל זמן שחיים יש מקום לשינוי. לדעתי זה חוסר הבנה מספיק במחלה הזאת ודרכי ההתגוננות ממנה. יש מדינות שהבינו יותר טוב וציבור שהבין יותר טוב ועובדה שהתוצאות שם אחרות אז אנחנו בקטע הזה לא קיבלנו מדליה". לדעתו, "זה תלוי במנהיגים שלנו ובלחזור חזרה למגפה רפואית כי זה לא פוליטי, וזה תלוי באמון הציבור ובביצוע של הציבור עצמו את כל צעדי המניעה ההכרחיים".