ביידן וטראמפ
ביידן וטראמפJim Watson/Saul Loeb

האם טראמפ יעשה את הקסם? נדב איל ('חדשות 13') ודני איילון, שגריר ישראל לשעבר בארצות הברית, שוחחו עם בן כספית וינון מגל ב-103fm והעריכו מה יקרה ביום שאחרי הבחירות.

הפרשן נדב איל הביע את עתידו על תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב, ואמר: "בסקרים יש הובלה חד משמעית של ביידן, אבל לאור הדרך שבה 2016 התגשמה מול עינינו צריך להיזהר. עם זאת הפערים לא אותם פערים, המצב לא אותו מצב, הבחירות מאוד יציבות". הוא הזכיר כי על אף שהסקרים מייעדים ניצחון לביידן 2020 היא שנה מטורפת, יש קורונה וזה דונלד טראמפ".

הוא הוסיף וטען כי: "ההתלהבות של הבייס של טראמפ היא גדולה ורחבה. השאלה אינה מה קורה בבייס אלא בקצוות של הבייס. האיש מעורר נאמנות ואמוציות. יש אנשים בצד שלו שדעתם רק התגבשה עליו, היא השתפרה לגביו, גם בקרב קבוצות מיעוטים. זה שיש לאיש 45 אחוז שמוכנים לקפוץ מהגג עבורו ולהידבק בקורונה עבורו, הוא מסתובב בעצרות הדבקה המוניות ברחבי המדינה, זה אין ספק בכלל. הוא יכול לנצח את הבחירות רק על סמך הדבר הזה".

דני איילון הזהיר מהתרחיש בו טראמפ יפסיד בצורה שאינה משכנעת: "טראמפ הודיע שלשום לקהל גדול של בוחרים שהוא מתכונן להכריז על ניצחון עוד לפני תום ספירת הקולות לכן אני חושב שזה בסופו של דבר ייגמר בבית המשפט. הרבה יהיה תלוי בהפרש, אם ביידן מנצח זה הולך לבית המשפט ואנחנו צפויים לשבועות ארוכים של ויכוחים ודיונים משפטיים וספירות מחדש במדינות מפתח". הוא התריע כי במידה וביהמ"ש יקבע כי ביידן הוא המנצח, "יש 2 תרחישי משנה או שטראמפ הולך בטוב או לא בטוב ואז שולחים לבית הלבן דבר שלא היה את כוחות המשמר הלאומי לפנות אותו".

הוא הוסיף ואמר: "אני חושש ממהומות קשות אם טראמפ מוכרז כזוכה כי אנשי ביידן ירגישו שגנבו להם את הבחירות ולא מוכנים לשאת את המחשבה של 4 שנים נוספות של טראמפ והם יצאו לרחובות ויעשו בלגאן שמזמן לא היה שם. דווקא בחירה של טראמפ יכולה להוציא את הליברלים לרחובות". להערכתו, ההיתכנות למלחמת אזרחים עומדת על "60 אחוז, כי זה גם מצד שמאל וגם מצד ימין יצאו לרחובות. אף אחד לא יקבל את התוצאה. יהיו פרעות בעיקר מקומיות בערים, לא מלחמה טוטלית".

בהמשך, נדב איל לא שלל את האופציה שייאלצו להוציא בכוח את טראמפ מהבית הלבן: "יכולה להיות סיטואציה, אני לא נותן לזה הרבה צ'אנס אבל בהחלט יכול להיות. אם דונלד טראמפ לא יפסיד בבחירות האלה בצורה משכנעת אז אין ספק שבליל הבחירות יהיה גל אדום". ולהערכתו, הסיכוי שתתפרץ בארה"ב מלחמת אזרחים הוא "בסביבות ה-15 אחוז וזה די הרבה. אנחנו רואים מליציות של ימין מתחמשות, יש הרבה מאוד דאגה בצד של המרכז שמאל האמריקני מהתופעות האלה ומהשבר של החלום".