שדולת ארץ ישראל בכנסת מקיימת היום (שני) כינוס חירום בדרישה לקבלת החלטת ממשלה שתסדיר באופן מיידי את כל הישובים הצעירים (המאחזים), כשכונות או כישובים בפני עצמם.

הכינוס מתקיים לאחר סיור חברי השדולה ביישובים הצעירים ובו צפויים הח"כים לדרוש מראש הממשלה להסדיר את ההתיישבות הצעירה בהחלטת ממשלה בטרם יעבירו את חוק ׳מרקם חיים׳.

חברי השדולה חתמו על הצהרה ודרישה מראש הממשלה: "אנו, חברי השדולה החתומים בזאת, מצדיעים למפעל ההתיישבות הצעירה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ומאוחדים בעמדה כי הסדרת ההתיישבות הצעירה היא צו השעה, וכי אין זה הוגן, סביר או אחראי, להותיר את הישובים חסרי מעמד ואת עשרות אלפי תושביהם משוללי זכויות".

"אנו קוראים לראש הממשלה להביא להצבעה החלטת ממשלה שתסדיר באופן מיידי את כל הישובים הצעירים, כשכונות או כישובים בפני עצמם. ולחברי הממשלה, כולם, אנו קוראים לתמוך בהחלטת ממשלה צודקת זו", הוסיפו.

בפתח הכינוס הסביר יו"ר השדולה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', כי מדובר בקרוב ל-20 אלף תושבים שגרים ב- 70 יישובים ושכונות שנמצאים במקומם כבר יותר מ-20 שנה ולא הוסדרו.

לדבריו, "יש אלמנט ערכי וציוני שהיישובים הללו מייצרים אחיזה טובה יותר בשטח ומרכיבים דברים אנושיים ויש להם זכויות".

"היום אי אפשר לבנות כבישים, בתי ספר, גני ילדים. יש כאן חלון הזדמנויות וצריך לממש אותו. רק צריך לקבל החלטה שתעשה זאת ותבוא הצעה לממשלה שתחתום על הסדרת התיישבות הצעירה", הוסיף.

ח"כ קלנר: אפליה קשה לעומת כל אזרח ועומת הבדואים בנגב

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני אמר בכינוס, "זהו דיון מאוד חשוב. זוהי מציאות קשה שבה אין ליישובים תשתיות ראשיות ואין להם אופק ובמציאות כזאת יש רק דרך את שבה ניתן להתגבר על העניין המשפטי - הצהרה דקלרטיבית של הממשלה שהיא הולכת להסדיר את ההתיישבות הצעירה".

"לא נשלה את עצמנו. ועדת ההסדרה של ולרשטיין נעלמה. ולא תהיה פה שום החלטה מדינית מחר בבוקר על הקמת היישובים. אבל ברגע שתהיה הצהרת כוונות ינתן כלי משפטי למנהל האזרחי לספק את התשתיות", הסביר אלחיאני.

יו״ר פורום ההתיישבות הצעירה אליהו עטיה אמר לחברי הכנסת, "כשלא מסדירים אז הורסים. זה עניין של זמן עד שיהיה אסון. יש כאן מצב אבסורדי שהממשלה והכנסת נהנים משתי העולמות של ההתיישבות, עושים סיורים אבל לא מתכוונים להוביל החלטה משמעותית של הסדרה. לא נמשיך כך ונסבול. זה לא מדיני ולא בג"ץ. מי שלא מסדיר היום, יהרוס מחר".

יעל שבח, אלמנת הרב רזיאל שבח, סיפרה לחברי הכנסת "ממשלת ישראל החליטה להכיר בחוות גלעד לפני שלוש שנים, אבל מאז רצח בעלי הרב רזיאל הי"ד לא הוסדר. לפני כשבוע הייתה שריפה ביישוב בגלל תקלת חשמל, בית שלם עלה באש. כל זה קורה בגלל שהחשמל בחוות גלעד לא מוסדר. אנחנו אפילו לא יכולים לבטח את הציוד שלנו בגלל שאין הסדרה".

"החובה של מדינת ישראל שביקשה מאתנו להתיישב היא לאפשר לנו חיים תקינים. זה כבר עובר את העוול", הוסיפה.