טראמפ
טראמפצילום: רויטרס, Jonathan Ernst

אין זה סוד שהשפעתם הפוליטית של יהודי ארה"ב גדולה משמעותית מחלקם באוכלוסיה.

שיעורם של היהודים מהווה כ־2% בלבד מאוכלוסיית ארה"ב, המונה כ־328 מיליון איש. אולם למרות העובדה שהם קטנים מבחינה דמוגרפית, שוב ושוב צצה השאלה על הקול היהודי ומידת השפעתו.

סקר גדול שנערך בשבועות האחרונים על הקול היהודי, מעלה כי 70 אחוז מהיהודים מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות דווקא עבור המפלגה הדמוקרטית, ומועמדה לנשיאות ג'ו ביידן.

לעומת זאת, רק 27% מהנשאלים היהודים הצהירו כי יצביעו עבור המפלגה הרפובליקנית והנשיא טראמפ.

כדי להבין את המשמעות יש להציץ למספרי הבחירות הקודמות: בבחירות הקודמות, הצביעו לפי הסקרים 71% מהיהודים לקלינטון, ורק 25% עבור טראמפ, שניצח בלי הקול היהודי.

המשמעות היא שטראמפ, עם כל האחווה והידידות כלפי ישראל, הצליח בארבע השנים האחרונות לגייס רק אחוז אחד בודד לטובתו יותר מבחירות הקודמות.

מנגד, בסקר שנערך רק בקרב הציבור החרדי לבדו, מתברר כי התמיכה בטראמפ שוברת שיאים: 83% הצהירו כי יצביעו לטראמפ, לעומת 13 אחוז לביידן.

לשם המחשה, סקר שנערך בבחירות הקודמות העלה כי רק 54% הצביעו אז לטראמפ – שבמהלך ארבע שנות כהונתו, בקדנציה הראשונה בבית הלבן, הצליח להרחיב את בסיס התמיכה שלו בקרב הציבור החרדי.

מניתוח סקר נוסף שנעשה בקרב הציבור היהודי בארה"ב עולה כי 86 אחוז מרוצים מהיחס של טראמפ לישראל. גם הם מודים שטראמפ התגלה כנשיא אוהד ביותר לישראל וליהודים, אולם נתון זה ככל שיהיה חשוב, זה לא מביא אותם להעדיף אותו על פני ביידן.

לדבריהם, היחס לישראל אמנם חשוב, אבל יש נושאים חשובים לא פחות, ובהם הוא לא ענה על הציפיות שלהם.

כפי שכבר דוחח אמש בערוץ 7, המהפך שעשה טראמפ בקרב קולות הציבור החרדי אינו נובע בהכרח מהיחס לישראל.

אין זה סוד שישנן קהילות לא מעטות בארה"ב שלא מתלהבות בלשון המעטה מיחס הזה, למשל קהילת סאטמר.

למרות הן מתכוונות להצביע לטראמפ, וזאת בזכות שורה של חוקים שונים שקודמו דווקא בשנים של טראמפ, כמו למשל החנינה לר' שלום מרדכי רובשקין, שיצאה לפועל דווקא על ידי טראמפ, בעוד שבתקופתו של אובאמה לא היה אפשר אפילו לנסות לפעול בענין.