סמוטריץ' למירי רגב: גבירתי שרת התחבורה, כוונתך רצויה, מעשייך שוב לא

ח"כ סמוטריץ' מזהיר מהתקנות שיחייבו להתקין בכל רכב מערכת למניעת שכחת ילדים, "רגולציה ובירוקרטיה וחובות וקנסות זו לא הדרך".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' , י"ז בחשון תשפ"א | עודכן: 11:56

סמוטריץ' למירי רגב: גבירתי שרת התחבורה, כוונתך רצויה, מעשייך שוב לא-ערוץ 7
בצלאל סמוטריץ'
צילום: גילי יערי, פלאש 90

אתמול פרסמה שרת התחבורה, מירי רגב, טיוטת תקנות שמבקשות לחייב מה -1 למרץ להתקין בכל רכב שמסיע ילד עד גיל 5 מערכת טכנולוגית למניעת שיכחת ילדים ברכב ולקבוע עבירה פלילית, קנס ונקודות, למי שלא יתקין מערכת כזו.

אין ויכוח על המטרה הראויה של התקנות - מניעת טרגדיות של שיכחת ילדים ברכב בקיץ. אנחנו בעולם שיש בו הסחות דעת רבות וכמעט בכל קיץ מתרחשים כמה מקרים של תמותת ילדים שנשכחו ברכב.

אבל, וזה אבל גדול, להוסיף רגולציה ובירוקרטיה וחובות וקנסות זו לא הדרך לטפל בזה. זה הפתרון הקל, כמעט הייתי אומר פתרון של ראש קטן. וזה אפילו יזיק.

מיד אסביר למה זה לא יעבוד, מי כנראה הולך להרוויח מזה, ומה כן הפתרון הנכון, אבל קודם כל צריך לומר שצעד כזה במקום לרתום את הציבור למאבק החשוב הזה ייצור כעס, התמרמרות ואנטי מוצדקים וממילא יזיק לו.

כשהייתי שר תחבורה גיבשתי פתרון שמשלב הסברה מאסיבית באמצעות הרלב"ד ועידוד התקנה וולונטרית של מערכות כאלה באמצעות החזר חלק מסכום הקניה בתשלום אגרת הרכב, בדומה להסדר שבוצע בעבר עם התקנת מערכות התרעה כדוגמת מוביליי. זה הפתרון הנכון והמאוזן שיש בו יצירת מודעות ותמריץ חיובי להתקנת המערכת, אבל אין בו הוספת רגולציה ובירוקרטיה לא מוצדקים.

כדי להשלים את המהלך נדרשו ממשלה קבועה ותקציב מדינה (כדי להעניק את ההחזרים) ואת זה כידוע לא היתה לי הזדמנות לעשות. עכשיו השרה רגב משנה כיוון ומבקשת להקטין ראש, לא לקחת אחריות בעצמה, לחייב התקנה בחוק ולאכוף את זה בקנסות כבדים.

וזה פשוט לא יעבוד. לחייב יותר מיליון כלי רכב בישראל להתקין מערכות כאלה תוך שלושה חודשים (מהרגע שהתקנות יכנסו לתוקף ועד ה -1 במרץ) זו משימה בלתי אפשרית. אין כיום יכולת ייצור והתקנה בכמויות כאלה בארץ, ואם כן זה יעלה הון תועפות שילך לכיסם של כמה יצרנים או יבואנים בודדים שכולנו נהיה לקוחות שבויים שלהם (טיפ לעיתונאים חוקרים: חפשו את נתיב הכסף אצל יצרנים ויבואנים שדחפו את זה ואת הקשרים שלהם למרכז הליכוד... ).

למיטב ידיעתי אין כיום באף מדינה בעולם חובה כזו, אין אף יצרן רכב שמתקין מערכות כאלה מיוזמתו, ויש שחקנים בודדים בשוק הישראלי שיוכלו לספק כמות כזו בזמן קצר כזה.

וגם את האמת צריך לומר - עם כל זה שכל ילד הוא עולם ומלואו וכל מקרה של תמותת ילדים הוא נורא ואיום - מבחינה מספרית אין הצדקה לחייב את כל הרכבים בהתקנת מערכת יקרה כזו בשל מספר מקרים קטן בכל שנה (יש מתודולוגיות מאוד ברורות שבאמצעותן בודקים הצדקה של רגולציה במבחני עלות-תועלת).

ולבסוף, גם אם רוצים להטיל חובה כזו צריך לעשות את זה בצורה מדורגת ולאורך זמן, באופן שבו ניתן יהיה לייצר שוק תחרותי וזול עם מגוון מוצרים ומחירים. כך, למשל, ניתן לחייב את היבואנים מכאן והלאה להתקין מערכות כאלה על רכבים חדשים שנכנסים לארץ ולגבי רכבים קיימים להסתפק בהמלצה ותמריצים, ולכל הפחות להטיל את החובה על פני תקופה ארוכה הרבה יותר.

במדינה מתוקנת מעודדים אזרחים לקחת אחריות. לא מחייבים כל דבר בחוק, לא מטילים חובות יקרים לא הגיוניים, ולא משיתים קנסות ללא הצדקה.

אני קורא לכם להגיש הערות והסתייגויות באתר של משרד המשפטים ולהתנגד לתקנות. אם לא נצליח לעצור את זה בשלב הזה, התקנות יידרשו לקבל את אישור וועדת הכלכלה של הכנסת, ושם נצטרך לעצור את זה באמצעות השכל הישר של חברי הוועדה, ואם זה לא יספיק אז באמצעות הלחץ שלכם עליהם.