דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

לפני 15 שנה פרצו לחיינו הרשתות החברתיות, מספר שנים לאחר מכן הם התנחלו כמעט בכל בית ברחבי העולם והשמיעו קולות שמעולם לא האזינו להם. קולות האזרחים.

השינוי העמוק שנוצר בעולם היה מהיר. שינוי שהראה לפתע תמונה ששנים מיאנו לצייר - בעוד שבכלי התקשורת שולט השמאל, רוב אזרחי העולם נמצאים בימין.

הרשתות החברתיות היוו את התשתית לעלייתו ולהתחזקותו של הימין בעולם כולו. לאומיות, פטריוטיות ודאגה לענייני הפנים חשובים לאזרח הקטן יותר משלום עולמי וכשקולו של האזרח הקטן נשמע זה נהיה נורמלי.

השינוי לא היה בהחלטה של שמאלנים להפוך לימניים, הימין שלט במקומות רבים בעולם עוד קודם. השינוי היה בהבנה שנורמלי להיות ימני וממילא מה שנתפס מיושן, לא מכובד, לא אינטלגנטי וכדו' הפך פתאום לנחלת הכלל שעוד ועוד (ביניהם גם אינטליגנטים...) הצטרפו אליה בגאון. וכשזה קרה החל הימין להרים ראש.

לשינוי הזרקור מהתקשורת לאזרחים יש מחיר. המחיר הוא בכך שהפוליטיקלי קורקט נעלם. אדגיש שגם בכלי תקשורת רבים ההתייחסות היא שהנייר סובל הכל, אבל בד"כ אור השמש חיטא את הכתוב והביקורת הציבורית הגיעה אל מול כתבות שקריות.

השינוי העצום של הרשתות הוא במוטת שליטה מוגבלת מאוד. כאשר מיליארד איש כותבים יומיומית, אין מחשבה ואין בקרה אחרי כל כתיבה של ציוץ מבית בסוף העולם. אין מחיר שצריך לשלם על פייק ניוז והמצאות. הכל מותר. כאשר היה מדובר רק בבתים בסוף העולם הרשת לא התרגשה. היא מצאה פתרונות בדמות חסימה הרחקה או התעלמות של דמות שולית ובזה הסתיים הסיפור. בשנים האחרונות זה השתנה.

מנהיגים ברחבי העולם החלו להשתמש ברשתות החברתיות ככלי עיקרי בהעברת התעמולה שלהם. הם לא רק המנהיגים, הם גם העיתונאים והתקשורת. זה לא מסתיים במנהיגים ועובר גם בקרטלים, בארגוני פשע, בעסקים שמקבלים כוח מטורף, וכשכל שזה קרה הבינו במשרדים הגדולים בעולם שהם בבעיה.

הבוקר, אירע אירוע שולי מאוד שייתכן והשפעותיו יהיו היסטוריות. טוויטר החליטה בעיצומה של מערכת הבחירות לסמן ציוץ של טראמפ כשקר. הסימון הזה, בעיני, הוא הסיפור הגדול ביותר עד כה בבחירות בארה"ב. התערבות המשולה להתערבות של בית משפט עליון שנעשתה בהחלטה של שניות ושתפיסתית, החזירה את הכח מהאזרח הקטן, מהבוחר, מהקורא- אל התאגידים הגדולים שקובעים לכולנו מהם אמת ומהו שקר.

האם משהו ישתנה בעקבות האירוע היום או שהעולם ימשיך לצייץ את הפייקניוז הבא? ימים יגידו...