מגמת התעלות

רפואה, עתידנות, מוזיקה, מחול וחקר הציונות הדתית. אלו רק חלק מהמגמות הייחודיות שתוכלו למצוא במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

לירן בן ניסן , י"ח בחשון תשפ"א

התלמידים שמשתתפים בפרוייקט
התלמידים שמשתתפים בפרוייקט
צילום: ד"ר נפתלי גרוס

רפואה, עתידנות, מוזיקה, מחול וחקר הציונות הדתית. אלו רק חלק מהמגמות הייחודיות שתוכלו למצוא במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא – כשאפילו המאבק בנגיף הקורונה נמצא על סדר יומם של התלמידים. צוות ההוראה לא הפסיק לייצר רעיונות חדשים והוכיח שגם ריקוד ומוסיקה ניתן ללמד כשהמוסדות סגורים והתלמידים נמצאים בביתם.

***

כולנו מכירים את הלימודים המורכבים של תלמידי ישראל בכיתה י"ב- מרתונים, בגרויות, עבודות חקר ועוד. אך בישיבה התיכונית בני עקיבא "הראל" בחולון, עבור אוראל כהן, יש בלימודים ערך משמעותי נוסף. דווקא בימים אלו-הוא לוקח חלק בלתי נפרד מהמאבק הציבורי בנגיף הקורונה. אוראל, תלמיד במגמת בינה מלאכותית, מגמה חדשנית שנועדה לבוגרים מצטיינים של מדעי המחשב. תלמידי המגמה נדרשים לתכנן ולבצע פרויקט השווה בהיקפו ל-5 יחידות לימוד. הפרויקט כולל שימוש ביכולות מחשב מתקדמות המחליפות את הבינה של האדם, וכחלקם מתמקדים בתחום הדיאגנוסטיקה רפואית. אוראל שוקד על בינה מלאכותית שתוכל לזהות באמצעות בדיקת CT ריאות - האם הנבדק חיובי לקורונה. "אני רק בתחילת התהליך, אנחנו אוספים צילומי ריאות של חולי קורונה וכאלה שאינם. כאשר בידינו די נתונים, ניתן ללמד את הבינה לזהות את הנדבקים", מסביר אוראל. אין לשער לאן המוצר של אוראל עוד יגיע, אך כדבריו "האתגר הוא גדול ומעניין וזה בדיוק מה שמשך אותי למגמה".

בד בבד עם העיסוק במכשור רפואי-עתידני, עוסקים ברשת גם בתחום הרפואה באופן מעמיק. שי גרוסמן, תלמיד כיתה י"ב בישיבת בני עקיבא "נתיב מאיר", לומד במגמת רפואה בהיקף של 5 יחידות לימוד. "אני רוצה להיות פיזיותרפיסט, לכן חשוב לי כבר עכשיו לקבל ידע רפואי רחב", מספר שי. התלמידים זוכים ללמוד מסטודנטים בשנים מתקדמות ברפואה ואף יוצאים לסיורים בבית החולים "הדסה עין כרם". שי וחבריו אף למדו בסדרת שיעורים מיוחדת על נגיף הקורונה. בנוסף, באולפנת בני עקיבא "מבשרת ברוך" בחדרה, קיימת מגמה ייחודית לאולפנה "פרחי אחיות אקדמאיות". המגמה היא פרי מחשבתה של מנהלת התיכון באולפנה רחל דהבן, " ביקשתי פגישה קצרה בהלל יפה ושאחרי הפגישה ישקלו את החלטתם על התוכנית". לאחר חבלי לידה ארוכים, המחזור הראשון סיים את המגמה בשנה שעברה. אחת מהבוגרות אף משמשת היום כעוזרת רופא במסגרת השירות הלאומי. "המטרה שלנו היא לתת את הידע והכלים לתלמידות שיהיו אחיות בעתיד" מספרת המנהלת דהבן ומדגישה שמיטב האחיות והרופאים ממגוון תחומים מלמדים את הבנות במגמה.

במקביל לחקר עולם החומר, מבקשים ברשת גם להעמיק את הרוח. לכן פותחה לאחרונה ברשת מגמה חדשה וייחודית. המגמה, הקיימת במספר אולפנות וישיבות, מבקשת להעמיק ברוח הציונות דתית. כנדבך נוסף על לימודי מחשבת ישראל, התלמידות ותלמידים עוסקים בדבריהם של ההוגים הבולטים שעיצבו את הציבור הדתי-לאומי. מטרת התוכנית היא לאפשר לתלמיד לברר את הזהות הייחודית לו ולסביבתו. התוכנית משלבת לימודים עיוניים יחד עם סיורים ברחבי הארץ. הסיורים נערכים סביב דמויות מרכזיות, ביניהם הרב צוקרמן זצ"ל והרב נריה זצ"ל. "הוכשרנו כקבוצת מורים למחשבת ישראל של הרשת. ההכשרה הייתה ארוכה ואני בעצמי למדתי ממני רבות", אומר הרב תמיר כרמיאל המלמד באולפנת בני עקיבא אמנה. משתתפי התוכנית עושים זאת כמגמה נוספת והשאיפה היא להרחיב אותה לבתי ספר נוספים. "המטרה היא שחשיפת התכנים השונים תסייע לתלמידים לבצע הכרעות מושכלות בהווה ובעתיד" מסכם הרב פלטי גרנות, הוגה התוכנית ומנהל מרחב ברשת.

חיבור שהולך ומתפתח בשנים האחרונות ברשת, הוא בין הרוח לעולם האומנות. לפני 7 שנים קמה בנווה צוף אולפנת בני עקיבא "שירת הים". כיאה לשמה, תלמידות האולפנה מגיעות מעולמות השירה והבלט והחל משנה זו גם התאטרון. אביגיל גולדשטיין מנהלת האולפנה מיום הקמתה, רואה חשיבות גדולה בעיסוק באומנות דווקא בגיל העשרה - "זה הגיל שבו התלמידות מעצבות את עולמם. חשוב שהעיסוק באומנות יהיה מתוך עולם פנימי וקדוש". המנהלת גולדשטיין מדגישה שבמקביל להתמקדות ברוח, האולפנה מציבה רף מקצועי גבוה ומביאה את מיטב אנשי ונשות המקצוע. שחרית שמעוני, רכזת התאטרון, מודעת לקשיים עימם מתמודד של תאטרון בהרכב נשי, אך מוצאת בכך גם יתרונות והזדמנויות. " אפשר לעשות מחזות עם דמויות נשיות בלבד, לפעמים זה נותן למחזות מבט ייחודי" מסבירה הרכזת שמעוני.

תחום הרוח והיצירה מהווה חלק משמעותי ומרכזי גם בישיבת בני עקיבא "כינור דוד" שביישוב "עטרת" שבבנימין. בישיבה מתחנכים עשרות מוזיקאים שלא מוותרים על הלמידה התורנית הישיבתית. "אנחנו חממה תורנית ליצירת מוזיקאים" אומר ראש הישיבה הרב מוטי הרשקופ. אתגרי הקורונה הביאו את המוסדות אלו ליצירה ולמידה מסוג אחר. כך לדוגמא, באולפנת "שירת הים" מורכבות לימוד הבלט בימי קורונה הייתה לאתגר לא פשוט. תחום הבלט דורש מגע מסוים בין הרקדניות וכמובן שנהלי הקורונה אינם מאפשרים אותו. "האפשרויות היו או לרקוד לבד או עם המשפחה. תרמתי את האחות והאחים שלי וכולנו רוקדים ביחד", מספרת תמר קייזר, תלמידת כיתה י"ב במגמה. תמר מספרת שהמשפחה דווקא שמחה לשתף פעולה -"אני מדברת המון על האולפנה ועל הבלט, הם שמחו שנוצרה להם הזדמנות לטעום מהחוויה". בישיבת "כינור דוד" כתחליף להופעות וההרכבים, הצוות שוקד על עריכת סרטון מיוחד המשלב את נגינות מנגינת הסולו של תלמידי הישיבה שצילמו התלמידים בביתם. נראה שאתגרי השעה לא מפריעים לתלמידי הרשת להתעלות בתחומים השונים.