הרב יצחק זאגא
הרב יצחק זאגאצילום: עמנואל מימון

עיני כל נשואות כעת לאמריקה. מי יהיה הנשיא הבא. יש אף הצופים לשם במתח רב. האם ימשיך ידידנו טראמפ בבית הלבן או שיעלה ביידן השמאלן. יתכן כי בעת פרסום שורות אלו כבר נדע מי הוא הנשיא הבא באמריקה. אך הציפייה הדרוכה הזו, היא בושה לאומית. זה לא צריך להיות כך.

ברור שאם יש נשיא אוהד לישראל, החיים קלים יותר. אך מצד האמת הערכית, אסור לנו להיות תלויים באמריקה. חי נושא את עצמו. מדינה ריבונית עצמאית, היא מדינה שעומדת על רגליה בכל הרמות, בטחונית כלכלית ובעיקר אידאולוגית. זה כל כך פשוט, אז מאיפה באה ההסתכלות התולה את כל הנעשה בישראל, בבחירות האמריקאיות?

מזה שנים לא מעטות, שולטת בפוליטיקה הישראלית, תרבות של "הסברה". מה שאפשר להסביר לאמריקאים והם נותנים את הסכמתם, עושים, ומה שלא לא. במילים אחרות, הערכיות הישראלית בעיקרה, שועבדה לתפיסה הערכית האמריקאית.

יש מי שיאמר, אין ברירה, אנחנו חיים מהאמריקאים. בבחינה מציאותית אמיתית, האמירה האומללה הזו, אינה נכונה. הסיוע האמריקאי אינו מחזיק את מדינת ישראל. אנשי מקצוע רבים בתחום, כלכלנים ואנשי בטחון, טוענים כי ההיפך הוא הנכון. האמריקאים מתבססים בהרבה תחומים על פיתוחים ישראליים, ומבחינה כלכלית, הסכם הסיוע מקשה בהרבה מובנים על הכלכלה הישראלית. במאמרנו זה לא נרחיב בענין, אך הדברים מבוססים על נתונים כלכליים ובטחוניים של אנשי מקצוע העוסקים בתחום.

התמיכה הפוליטית בהחלט חשובה, אך אין להגזים בחשיבותה. אסור לנו לתת לתמיכה פוליטית זו לכפוף את קומתנו הערכית. היו כאן בעבר מנהיגים פוליטיים אשר לא שעבדו את ישראל ל"הסברה", וידעו לעמוד על הערכים הישראליים בזקיפות קומה מרשימה ביותר. זה אפשרי. זה הוכח לא אחת.

הבעיה היא שיש דור שלם שגדל על תפיסת "ההסברה" החולשתית, והתרגל לחשוב שאין דרך אחרת. יש גם בין זקני התקשורת, מי שעוד לא קלטו כי ישראל עומדת היום כלכלית ובטחונית על רגליה העצמאיות. אחד מהם התבטא לאחרונה ואמר, שבלי אמריקה לא נוכל להחיל ריבונות. זוהי טעות מוחלטת שמסבה לנו נזקים אדירים.

בגלל התפיסה הזו, דגל ההתיישבות ירד לחצי התורן. הקפאות מגוונות חוזרות ונשנות. מועצת התכנון ביו"ש מקפיאה את עבודתה שוב ושוב לפי הוראות פוליטיות. בצפון ובדרום מתרחש מרד שקט של מסיגי גבול מקצועיים. עזה הפכה למדינת טרור. בעיות אינן נפתרות. ואפילו בניה בירושלים מותנית במקרים רבים בהסכמה של האמריקאים. כל זאת ועוד, בשל חששות של מנהיגות פוליטית חלשה, שמתנהלת על פי החליל של הנשיא האמריקאי המתחלף וגחמותיו. מנהיגות שמציגה עצמה אמיצה וחזקה, אך בעצם משעבדת את התפתחותה והתקדמותה הפנימית של ישראל, לדגל האמריקאי.

הגיע הזמן להיות ישראלים אמיתיים. לא מנייר. לחזור לתרבות של ערכים ישראליים. להרים מחדש ובגאון את דגל ההתיישבות, להחיל ריבונות מלאה באומץ ובלי פחד. להיות עם חפשי בארצנו.

הכותב הוא יו"ר תנועת "חוזרים אל הדגלים"