בני גנץ בפגישה עם שגרירי האיחוד האירופיטל עוז / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ נפגש הבוקר (ה') עם שגרירי מדינות האיחוד האירופי בישראל, ביחד עם שגריר האיחוד בארץ, עמנואל ז'ופרה.

גנץ התייחס להסכמי אברהם ולהתנגדות הפלסטינים להסכם ואמר, "הסכמי אברהם הם שינוי תפיסתי - אזורי, ושינוי בשטח- בהזדמנות להביא שלום חם, בהזדמנויות הכלכליות וגם בהזדמנויות הביטחוניות".

"אני מציע לפלסטינים לא לפספס גם את ההזדמנות הזו אחרת הם יישארו מאחור. העובדה שהם מנסים לגייס הלוואות מאירופה במקום לקחת את הכסף שלהם פוגעת קודם כל בתושבי הרשות", אמר

גנץ הוסיף: "זה לא סוד שהתנגדתי לסיפוח חד צדדי והבהרתי זאת לאמריקאים, שהבינו שצריך למצוא דרך אחרת להתקדם. כעת צריך לנצל את המצב החדש באזור, ולחתור למצב שיש שתי ישויות- ישראלית ופלסטינית. ההיצמדות לקווי '67 כתנאי למשא ומתן, אינה מציאותית ולא משרתת את המטרה. אנחנו חייבים למצוא את הדרך להיפרד האחד מהשני ברמה האזרחית והפוליטית, וברמה הביטחונית ישראל חייבת להמשיך לשלוט במרחב. בממשלה הנוכחית, הפלסטינים לא ימצאו שותף יותר מוכן לדיאלוג ממני".

בנוגע לקידום ההסדרה ברצועת עזה אמר שר הביטחון, "סיוע של מדינות אירופה לעזה חייב לקחת בחשבון גם את נושא ההסדרה והשבת הבנים. אני אשמח לקדם כל סיוע אזרחי וכלכלי לתושבי עזה כולל פרויקטים גדולים שלא אושרו בעבר. אני רוצה שלתושבי עזה יהיו מים נקיים ואספקת חשמל שוטפת. כדי לקדם את הכלכלה בעזה ואת המצב של התושבים שם, צריך להגיע קודם לשקט מוחלט, להפסקת ההתעצמות ולהחזרתם של הבנים הביתה".

בנוגע לאיראן וההתעצמות שלה ציין גנץ "אני בטוח שהממשל האמריקאי, ללא קשר לתוצאות הבחירות שאנו ממתינים להן, יפעל כדי לבלום את התוקפנות האיראנית באזור ולמנוע ממנה את פיתוח היכולות הגרעיניות, השאלה היא רק כיצד. האצת פרויקט הגרעין והתוקפנות של איראן גורמת למירוץ התחמשות אזורי. כמי שעוסק בשמירה על היתרון האיכותי הישראלי במרחב, אני מודע היטב לאתגר. איראן גרעינית תאיים על מדינות אחרות באזור לא פחות מאשר על ישראל כך שכל הסכם עם איראן, צריך להסתכל על המציאות בצורה מפוכחת ומציאותית- לכן אין חלופה למדיניות הלחץ המירבי וחשוב שיתר מדינות העולם יצטרפו אליה."

שר הביטחון התייחס בם למתיחות בלבנון, הציג לשגרירים מפה של פריסת הטילים במרחב האזרחי ברחבי לבנון ואמר: "זו לא הדמיה, זו המציאות בלבנון- חיזבאללה מפר את החוק הבינלאומי ומסתיר אמל"ח באזורים אזרחיים שהיו אמורים להיות מפורזים, בחלק מהמקרים בתוך בתים של אזרחים. אם נצטרך לתקוף בלבנון, זה יקרה במוקדים האזרחיים האלו ובמחיר כבד. גנץ קרא לשגרירים להעביר מסר לממשלות באירופה שעומדות בקשר מול לבנון- הממשלה החדשה שמוקמת בלבנון מוכרחה לשאת באחריות מדינתית ולדחוק החוצה את חיזבאללה, לטובתה שלה ושל אזרחיה. אנחנו מקיימים היום שיח עם לבנון בנושא המים הכלכליים, וזו הזדמנות לפתור את כל סוגיית הגבול הימי עד קו החוף, ולפתח מנגנון להידברות. בלי הפעילות של חיזבאללה ושל איראן בלבנון, יכולים להיות יחסים טובים בין המדינות".

על יחסי ישראל והאיחוד אמר שר הביטחון: "גם אם ישנם חילוקי דעות בנוגע למדיניות בין ישראל למדינות האיחוד, השבועות האחרונים מוכיחים כי יש הרבה התמודדויות משותפות- למשל מול עליית הקיצוניות והרדיקליות שאירופה חייבת לבלום ובד בבד לתמוך בתהליכים החיוביים שאנו רואים מנגד כמו דיאלוג ונורמליזציה".