אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בעוד העולם כולו ממתין לראות מי ייבחר בסופו של דבר לנשיאות ארה"ב, התוצאות בבחירות לקונגרס ולסנאט מתבהרות גם הן ומציגות כמה פנים חדשות ומעניינות במיוחד.

על פי התוצאות העדכניות שפירסם ה"גארדיאן" הבריטי, נרשם שוויון בין הרפובליקנים לדמוקרטים במספר המושבים בסנאט, כאשר כל אחת מהמפלגות זוכה ל-48 מושבים. שאר המושבים יישמרו ככל הנראה בידי המפלגה הרפובליקנית.

הדמוקרטים קיוו להשיג שליטה בסנאט שהייתה מאפשרת להם לחסום את סדר היום של הנשיא ולדחות החלטות רבות שלו, אך המפלגה הציגה ביצועים לא טובים במדינות מפתח רבות.

עם זאת, בקונגרס הצליחה המפלגה הדמוקרטית לשמור על הרוב שלה, כאשר נכון ליום חמישי בערב היא מחזיקה ב-208 מושבים לעומת 190 של הרפובליקנים, למרות ירידה בכוחה של המפלגה הדמוקרטית והתחזקות של הרפובליקנים.

עם זאת, התוצאות הסופיות עדיין עשויות להשתנות עד סיום ספירת הקולות. הבחירות לקונגרס הציגו השנה כמה מועמדים לא שגרתיים, כאשר בין היתר התמודדו לבית הנבחרים כומר, נהג משאית ומאמן כדורגל.

מי שהצליחו לשמור על מקומן בקונגרס הן "האויבות של טראמפ" – חברות הקונגרס המוסלמיות אילהאן עומאר ממינסוטה ורשידה טליב ממישיגן, שישראל מנעה את כניסתן לשטחה בשנה שעברה.

יחד איתן שמרו על מקומן בקונגרס גם אלכסנדריה אוקסיו-קורטז מניו יורק ואייאנה פרסלי ממסצ'וסטס, שיחד עם חברותיהן המוסלמיות זכו לכינוי "היחידה".

בשנה שעברה תקף הנשיא טראמפ בחריפות את ארבע חברות הקונגרס על התבטאויותיהן האנטישמיות ואף דרש מהן להתנצל בפני ישראל.

בנוסף, חברי המפלגה הדמוקרטית ריצ'י טורס ומונדייר ג'ונס הפכו לחברים השחורים ההומוסקסואלים הראשונים שנבחרו לקונגרס לאחר שזכו במרבית הקולות בניו יורק. מועמד רפובליקני אחד שזכה במושב בקונגרס קידם בעבר את תיאוריית הקונספירציה של הימין הקיצוני QAnon.

מרג'ורי טיילור גרין, ממדינת ג'ורג'יה, זכתה לתואר "כוכב רפובליקני לעתיד" על ידי הנשיא טראמפ מוקדם יותר השנה.

המועמדת הדמוקרטית ממדינת דלאוור, שרה מקברייד, עשתה היסטוריה כסנאטורית הטרנסג'נדרית הראשונה במדינה אי פעם. מדיסון קאות'ורן מהמפלגה הרפובליקנית, נבחר כנציג מדינת צפון קרוליינה, הוא הנבחר הצעיר ביותר לקונגרס אי פעם – בן 25 בלבד.