דגל לבנון
דגל לבנוןצילום: איסטוק

קשיים משמעותיים בשיחות בין ישראל ללבנון, לאחר ששני הצדדים העלו הצעות פרובוקטיביות וקיצוניות בהשוואה לעמדות הפתיחה. כך על פי הדיווח בעיתון "ישראל היום".

בסבב השיחות האחרון הציגה לבנון קו גבול דרומי יותר מזה שהפקידה באו"ם ב־2010 זאת, במטרה להגדיל את שטחה ולהתקרב למאגרי הגז שכבר התגלו, "כריש" ו"לוויתן". בצד הישראלי נערכו מראש לפרובוקציה הלבנונית לקבל שטח שישראל פעילה בו כבר עשור.

ראשי המשלחת הישראלית השיבו ללבנונים כי "השר שטייניץ ייפה את כוחנו לנהל מו"מ רק על השטח שמצפון לקו הירוק ולא מעבר לו".

בדיווח נאמר כי לאחר שהלבנונים הציגו את עמדתם לקבל שטח שלא דרשו מעולם, הצד הישראלי הציג קו משלו שמובא הבוקר בעיתון.

קו גבול זה צפוני מזה שישראל הפקידה באו"ם ב־2010. הישראלים הציגו נימוקים משפטיים המצדיקים את התביעה הישראלית לשטח המורחב. הם הדגישו כי אינם מעוניינים באמת בקו השחור, אלא רוצים לנהל את המו"מ רק על המשולש שהיה ידוע מראש כשנוי במחלוקת. עם זאת, הבהירו הישראלים, אם לבנון מציגה עמדות מוקצנות - גם ישראל יכולה לעשות זאת.

בדיונים המקדימים שנערכו בישראל לקראת סבב השיחות השני, הוצגו לשר האנרגיה יובל שטייניץ שני קווי גבול אפשריים, שיהוו פרובוקציה נגדית לזו של הלבנונים. אפשרות אחת היא הקו השחור, שבה בחר שטייניץ כדי להציג עמדה מתונה יותר. האפשרות השנייה, הקרויה אזימוט 310 (הקו האדום), נוגסת שטחים גדולים אף יותר במים הכלכליים של לבנון.

בכיר בצוות הישראלי שבקיא בפרטים אמר "אפשר למצוא צידוקים ראויים גם לקו 310. ואולם, שר האנרגיה הנחה את המשלחת להציג את הקו המתון יותר". בכל מקרה, הדגיש הבכיר כי רק אם שני הצדדים יאמצו גישה פרגמטית, יהיה אפשר להתקדם לפתרון המחלוקת, וכי ישראל לא תדון בשום גבול שמדרום לקו הירוק שהציגה לבנון לאו"ם ב־2010.