טראמפ ונתניהו
טראמפ ונתניהוצילום: רויטרס

דונלד טראמפ שמסרב בינתיים להוסיף לעצמו את התואר ״נשיא ארצות הברית היוצא״, צפוי לסיים בחודש ינואר ארבע שנות כהונה ולפנות את הבית הלבן לג׳ו ביידן שניצח בבחירות.

בארבע השנים שבהן ישב בחדר הסגלגל, הוביל טראמפ כמה מהלכים דרמטיים הנוגעים למדינת ישראל ולעם היהודי אשר ממצבים את טראמפ כנשיא הכי פרו-ישראלי שהיה אי פעם.

הנה חלק מההחלטות הדרמטיות שהתקבלו על ידי ממשל טראמפ לטובת אזרחי ישראל, וייזכרו לעד בהיסטוריה המשותפת של ישראל וארצות הברית.

ביקור ראשון בישראל

עוד לפני שנבחר הבטיח טראמפ שיבקר במדינת ישראל במסע הראשון שיערוך מחוץ לארצות הברית. הוא עמד במילתו ונחת בנתב״ג ב-22 במאי 2017. טראמפ נפגש עם נתניהו וריבלין, והיה לנשיא האמריקני הראשון שביקר בכותל המערבי בעת כהונתו.

טראמפ ביקר ביד ושם ובמוזיאון ישראל, שם נאם והכריז כי ממשלו לעולם יהיה לצד מדינת ישראל, וכי במשמרת שלו לא תהיה לאיראן האפשרות לתקוף את ישראל או להשיג נשק גרעיני.

ירושלים היא בירת ישראל

בדצמבר 2017 הכריז טראמפ על הכרת ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל, וכן על כוונתו להעביר את שגרירות ארצות הברית בישראל מתל אביב לירושלים.

״החלטתי שהגיע הזמן להכיר בכך שירושלים היא הבירה של מדינת ישראל״, אמר טראמפ בהצהרה בבית הלבן. ״נשיאים לפניי הבטיחו זאת במהלך הקמפיינים, אך לא יישמו זאת. אני מכריע היום שזהו האינטרס של ארה"ב. ומוסיף שלכל מדינה יש את הזכות להכרה בבירה שלה.

"ירושלים היא היום הבית של שרי ישראל, הכנסת, בית המשפט העליון מקום מגוריו של ראש ממשלת ישראל. במשך עשרות שנים, מנהיגים אמריקאיים פוגשים את ראשי המדינה בירושלים, כפי שעשיתי גם אני לפני כחצי שנה. ירושלים היא הלב של אחת הדמוקרטיות המוצלחות ביותר בעולם״, הוסיף הנשיא.

שבירת הסכם הגרעין

ב-8 במאי 2018 הודיע טראמפ על פרישת ארה״ב מהסכם הגרעין עם איראן, עליו חתם קודמו בתפקיד ברק אובמה.

בנאום דרמטי אמר הנשיא האמריקני שההסכם לא מונע מאיראן לפתח נשק גרעיני, ״ההסכם מאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום ובמשך הזמן להגיע לסף האפלה הגרעינית.

"היום יש לנו הוכחה מכרעת שההבטחה האיראנית הייתה שקר", והתייחס לחשיפת הארכיון הגרעיני שהציג נתניהו בשבוע שעבר. "אם אאפשר להסכם הזה להישאר – מירוץ חימוש גרעיני ייפתח", אמר טראמפ והוביל שורת סנקציות קשות נגד המשטר בטהרן.

השגרירות בירושלים

טקס העברת השגרירות לירושלים נערך ב-14 במאי 2018 בנוכחות בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ, בעלה ג'ארד קושנר, השגריר בישראל דיוויד פרידמן ושורת בכירים מממשל טראמפ שהגיעו במיוחד אל הטקס.

״העיר הזו והאומה כולה הם עדות לרוח הבלתי ניתנת לשבירה של העם היהודי״, אמר טראמפ בברכה מצולמת ששיגר אל הטקס.

ניקי היילי
ניקי הייליצילום: פלאש 90

הסוף לצביעות

בהנחיית טראמפ הודיעה ארצות הברית על פרישה ממועצת זכויות האדם של האו"ם, בשל העובדה שהיא מוטית נגד ישראל. בנובמבר 2018 הצביעה שגרירת ארצות הברית באו״ם ניקי היילי נגד הצעת גינוי לישראל בנוגע לשליטת ישראל ברמת הגולן. זו היתה הפעם הראשונה שארצות הברית מצביעה נגד החלטה שכזו, לאחר שלאורך כל השנים נהגה להימנע בהצבעה.

העם עם הגולן

במרץ 2019 חתם טראמפ על צו נשיאותי המכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן. אל מעמד החתימה בבית הלבן הוזמן ראש הממשלה בנימין נתניהו.

״לאחר 52 שנים הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית ברמת הגולן, דבר חשוב מבחינה אסטרטגית וביטחונית לישראל וליציבות האזורית״, אמר טראמפ בהצהרה.

ההתיישבות אינה מכשול לשלום

בנובמבר 2019 הודיע שר החוץ של ממשל טראמפ, מייק פומפאו, כי ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן מפרות את החוק הבינלאומי, ובכך שינה את עמדת ממשלו של ברק אובמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך אז על המהלך ואמר כי "ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי". מטעמו של נתניהו נמסר: "המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל. אנו מודים לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו, ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד יסודות האמת והצדק".

חיסול קאסם סולימאני

בינואר 2020 חיסלו כוחות מיוחדים של ארה״ב את מפקד "כוח קודס" האיראני, קאסם סולימאני, בנמל התעופה הבינלאומי בבגדאד. בנוסף אליו חוסלו גם סגן מפקד ארגון הגג של המיליציות השיעיות הפרו איראניות, אבו מהדי אל-מוהנדיס, ואחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות מוחמד רידא אל-ג'אברי.

טראמפ פרסם ציוץ עם דגל ארצות הברית ובפנטגון אמרו: "התקיפה האמריקנית נועדה להרתיע את איראן ממתקפות עתידיות. ארצות הברית תמשיך לנקוט בכל הצעדים הדרושים להגן על אנשינו והאינטרסים שלנו מסביב לעולם היכן שיהיו".

עסקת המאה ומפת הריבונות

ב-28 בינואר 2020 הגיע ראש הממשלה בנימין לנתניהו לוושינגטון, והשתתף בטקס הצגת תוכנית השלום של הנשיא טראמפ שביקשה לשים סוף לסכסוך הערבי-ישראל בדרכים שלא נוסו בעבר.

תוכנית טראמפ כללה בין היתר הכרה אמריקנית בהתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקען הירדן, הקמת מדינה פלסטינית ושמירה על הסטטוס קוו בעיר העתיקה ובהר הבית – בריבונות ישראלית.
הסכמי אברהם

הסכמי אברהם

ב-15 בספטמבר 2020 נחתמו הסכמי שלום היסטוריים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, לאחר מגעים ממושכים בתיווכו של הנשיא טראמפ.

בטקס השתתפו שר החוץ של איחוד האמירויות שייח' עבדאללה בן זאיד, נשיא ארצות הברית טראמפ, ראש ממשלת ישראל נתניהו ושר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני. סודן ומדינות נוספות עשויות להצטרף גם הן להסכמי אברהם בקרוב.

ירושלים גם בדרכון

שר החוץ בממשל טראמפ מייק פומפאו הודיע בחודש שעבר כי אזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים יוכלו לבקש לכתוב בדרכון שלהם כי מקום הלידה הוא ישראל. לראשונה לאחר שנים יוכל כל אזרח אמריקני שנולד בירושלים לבחור אם לציין בדרכון את שם העיר כמקום הלידה שלו, או ישראל.