מבחן הלהט"ב של מועצת החמ"ד

אם חלום הבלהות של מצעדי גאווה בלב ירושלים התגשם, כדאי שניקח בחשבון שגם לימודי מגדר בעלי אוריינטציה להט״בית עשויים להגיע לחמ"ד.

צביקה מור , כ"א בחשון תשפ"א

מבחן הלהט"ב של מועצת החמ"ד-ערוץ 7
להט"ב
צילום: ISTOCK

בשבועות האחרונים עלתה לכותרות שאלת כניסתם של זוגות מקהילת הלהט"ב לקהילות הציונות הדתית. אי אפשר לראות את השאלה הזו במנותק מהלכי הרוח הפרוגרסיביים והביטויים המעשיים שלהם במרחב הציבורי הכללי.

חוק טיפולי ההמרה, הרישום כהורה 1 והורה 2, הטנקיסטיות ולאחרונה יחידת החוד הנשית למקרה של עימות עם חיזבאללה – הם רק חלק מחוקים, תקנות ורעיונות של מיעוט השולט בצמתים המרכזיים, המקרבים את מדינת ישראל להיות יותר דמוקרטית-ליברלית והרבה פחות יהודית. מהאירועים האחרונים ניכר כי הפרוגרסיביות לא מתכוונת לעצור בגבולות הציבור החילוני בארץ.

זרועות התמנון הפרוגרסיביות, הנתמכות בידי בית המשפט, התקשורת, שדולות וקרנות שונות, מאיימות עתה גם על הלב של הציונות הדתית – החמ"ד. אם חלום הבלהות של מצעדי גאווה בלב ירושלים התגשם, כדאי שניקח בחשבון שגם לימודי מגדר בעלי אוריינטציה להטבי"ת יוכנסו ללימודי הליבה במערכת החינוך ולא יעצרו בחינוך הממלכתי.

גם אם הדרך ללימודי מגדר בבתי הספר כחלק מהליבה נראית עדיין רחוקה, הרי שבימים האחרונים יצא "קול קורא" מטעם השפ"י במשרד החינוך, על תקנה תקציבית בנושא זהות מגדרית ומינית. המשמעות היא שארגונים שונים יוזמנו להגיש תוכניות לסדנאות והרצאות בבתי ספר. אין ספק שהפרוגרסיביים יעוטו על ההזדמנות, ובמיטב כספם כי רב, יכינו תוכניות שאפתניות וראוותניות כדי שכל תלמיד בישראל יקבל את החינוך הנכון.

שאלת היחס לסוגיית הלהט"ב, מעמידה במבחן גדול את מועצת החמ"ד. כיצד רואה מועצת החמ"ד את הפיחות הכללי והצינון הפנים מגזרי של ערכי המשפחה? אפשר להבין שמועצת החמ"ד רוצה לברוח מכל מחלוקת בציבור ולהישאר שייכת לכולם באותה המידה. ככלל, זה ודאי נכון, ובמיוחד כשהחמ"ד חרט על דגלו לתת מקום לכל מי שמזדהה עם ערכי הציונות הדתית – "לכל אדם ישנה". אך כשמדובר על טשטוש יסודות החמ"ד, על המועצה לנהוג אחרת ולשאת את דברה בקול רם.

כשמדובר באיום על ליבו של החינוך לתורה ויראת שמים ועל שמירת הזהות היהודית, מועצת החמ"ד יודעת לעמוד על רגליה האחוריות. כך למשל, בי"ט מנחם-אב ה'תש"פ, דנה מועצת החמ"ד בתלונות של מורות וגננות על רישום ילדי עובדים זרים לגנים ולבתי הספר של החמ"ד. בעקבות ישיבה זו, הוציאה מועצת החמ"ד מכתב לראשי הרשויות בו היא דורשת לקיים את חוזר מנכ"ל (מו/8 אפריל 1986) ולא לקבל ילדים שאינם יהודים למוסדות החינוך הממד"יים. בדבריו דאז, הדגיש המנכ"ל את הברור מאיליו לפי חוק חינוך ממלכתי ה'תשי"ג (1953) כי "חינוך ממלכתי-דתי הוא חינוך ממלכתי שמוסדותיו הם דתיים לפי אורח חייהם, תכנית לימודיהם, מוריהם ומפקחיהם ובהם מחנכים לחיי תורה ומצוות."

"ילדי זרים" אינם רק צאצאי העובדים הזרים מאריתריאה ושאר המדינות. אלו גם הרעיונות, התפיסות והאמונות הזרות לחמ"ד, והתוצרים המקומיים של הרצון להיות ככל הגויים. אפילו מאויב חיצוני-גויי קשה להישמר, קל וחומר כשמדובר באנשים משלנו הבאים בשם ההכלה, החמלה והדאגה האינסופית למיעוט שעושה עצמו נרדף.

כשמועצת החמ"ד תדון בסוגיה ותעמיד נגד עיניה את דמויות המופת, המייצגות את היהדות השלמה והגדולה שהיא עצמה בחרה בשנים האחרונות, כגון הרב והרבנית נריה, הרב והרבנית קאפח והרב והרבנית גורן, היא לא תוכל לשתף פעולה עם הרצון הגלוי או הנסתר לטשטש את המושג הקדוש והמותג הבינלאומי – הבית היהודי. עליה להביע את האמת הפשוטה והברורה כחלק ממשנת החמ"ד וחזונו, לחנך לאידיאל הכל כך טבעי שמשפחה זה אבא, אמא וילדים, ושזוגיות מורכבת מאיש ואישה שכרתו ביניהם ברית כדת משה וישראל, ועמלים יומם ולילה ליישום הברית בביתם בכבוד ובאהבה.

קריאה זו של המועצה, תיתן קריאת כיוון כפולה לכל מוסדות החמ"ד ועובדיו-שליחיו: ראשית, החינוך בבתי הספר, במיקרו ובמקרו לערכי המשפחה יהיה בהתאם למסורת כל הדורות. שנית, הארגונים שיעבירו תכנים בבתי הספר של החמ"ד יהיו רק אלו שאושרו על ידי מועצת החמ"ד ומשקפים נכוחה את ערכיו ומטרותיו. גם ההורים המאמינים במשנת החמ"ד ושולחים את ילדיהם למוסדותיו זקוקים לאמירה ברורה כזו נוכח הקולות המבלבלים הנשמעים פה ושם, שגם אם מועטים הם, יש בהם כדי לבלבל ולהטיל ספק בלבבות.

הקריאה הזו אינה סותרת כלל את הכבוד לפרט באשר הוא. כשם שהחמ"ד לא בודק בציציותיו של אף אדם הבא בשעריו, כך הוא לא נכנס לחייו הפרטיים ובחירותיו של מאן דהוא. אך החמ"ד לא יכול לשתף פעולה עם הגל הפרוגרסיבי בתחום המעמד האישי והמשפחה, שארגוני הלהט"ב הדתיים החוברים לארגוני הלהט"ב הכלליים הם הרבה יותר מכמה טיפות בגל הזה.

כשהחמ"ד סירב באומץ רב לסדרת ההשתלמויות בנושא הנמשכים לבני מינם, הוא לא אמר "לא" רק להשתלמויות אלא לכל המגמה של החינוך מחדש של מורי ומורות החמ"ד בידי ארגוני הלהט"ב. משכך, על החמ"ד לצעוד צעד נוסף קדימה ולהגיד את ה"כן" הגדול של האמונה במשפחה, זוגיות וילדים כדרכו של עולם.