ראיון עם רבה של בריטניה, הרב הלורד ד"ר יונתן זקס

כתב ערוץ 7 חזקי ברוך ביקר לפני קרוב לעשור בביתו של הלורד הרב יונתן זקס, באותם הימים רבה הראשי של בריטניה, שהלך לעולמו בשבת האחרונה.

במהלך אותה שיחה סיפר הרב זקס על תחושתו לפיה יהדות בריטניה חווה תהליך של תחיה "יש הרבה יותר בתי ספר של יהודים יש יותר הזדהות, זהות ותרבות יהודית, יש הרבה מה לעשות, אנחנו בעידן של תחיה יהודית, היום 70% מילדינו הולכים לבתי ספר יהודים זה דבר שלא היה אף פעם באנגליה".

הרב זקס, המשמש גם כיועץ לענייני חברה לראש ממשלת בריטניה, ציין "זה לא תפקיד של רב ראשי, אני עושה זאת כאיש רוח ונותן יעוץ לראש הממשלה, לא בעיניי היהודים כאן, אלא באופן יותר כללי, כמו חברה, תרבות, חינוך ועוד".

בנוגע ליחסי ישראל בריטניה אמר הרב זקס, "זה זמן קשה ביחסים בין מדינת ישראל לבין אירופה בכלל וצריך כל שאפשר לשפר את המצב, יש מתח ואנחנו מרגישים את זה מאוד, ראשי הממשלה הקודמים הזדהו עם ישראל באופן אישי זה היה עמוק בשבילם, עכשיו היחסים לא כל כך חמים וחבל".

עם זאת טען הרב זקס כי יש להבדיל בין אנטישמיות לאי-ציונות, "יש הרבה אנשים בבריטניה שיש להם בעיה עם המדיניות של ממשלת ישראל אבל אין להם בעיה עם העם היהודי, צריך לשים לב להבדל".

הרב זקס הסביר בשיחה כי גם כיום לא קל להיות יהודי בגולה, "בארץ ישראל אפשר להיות יהודי ברשות הרבים, כאן זה קצת בעיה, היהדות היא בגולה, למרות תחיה ביהדות כאן, אני מעודד עליה לארץ ישראל, 'אשא עיניי אל ההרים', הפסוק לא מתייחס להרים של בריטניה אלא של ירושלים".