מסתננים בדרום תל אביב
מסתננים בדרום תל אביבצילום: פעילי דרום תל אביב

מדינת ישראל, כך מסבר, מעבירה מיליוני שקלים כמענק לידה לנשים מסתננות ושב"חיות. על התופעה המוזרה הזו מספר בראיון לערוץ 7 יונתן יעקבוביץ', מנהל המרכז למדיניות הגירה בישראל.

"לאורך השנים מדינת ישראל משלמת מענקי לידה לאלפי מסתננות ושוהות בלתי חוקיות", אומר יעקבובוביץ'. "בדו"ח שנכתב לבקשת ח"כ מאי גולן הועברו בחמש השנים האחרונות עשרה מיליון שקלים ועוד 130 מיליון כמענק אישפוז ועוד למעלה ממאה מיליון כדמי לידה".

יעקובוביץ' מזכיר כי "מענק לידה הוא התשלום החד פעמי ליולדת, ודמי לידה הוא מה שיולדות מקבלות בשלושת חודשי חופשת הלידה, החודשים שבהן הן לא עובדות. המצב האבסורדי הוא שמדינת ישראל מממנת דמי לידה גם לעובדות זרות ונותנת גם את מתנת מענק הליכה גם כאשר מדובר במסתננות לא חוקיות".

יעקובוביץ 'מתמקד בדבריו במענקי הלידה משום שהם ניתנים בניגוד לחוק מפורש שנקבע בכנסת: "החוק שנקבע ב-2003 קובע שמענק הלידה לא יינתן למי ששוהה כאן באופן בלתי חוקי. למרות זאת הוגשה עתירה של האגודה לזכויות האזרח והמדינה התקפלה בפני בג"ץ ואמרה שהמענק החד פעמי יינתן למרות חקיקה מפורשת וחד משמעית של הכנסת".

"מעבר לכך יש את דמי הלידה, אותם חודשי החופשה ששם הכנסת לא שללה למרות שזה אבסורד גדול שעובדות זרות שהמדינה עושה מאמצים לגרום לכך שלא ישתקעו כאן, ובעבר היה נוהל שאישה שנכנסת להריון צריכה לצאת מהארץ בתוך שלושה חודשים, וזה בוטל בבג"ץ, המדינה עושה מאמצים לצמצם את התופעה אבל מצד שני מסתבר שרק בחמש השנים האחרונות היא שילמה למעלה ממאה מיליון ₪ כחופשת לילדה לעובדות זרות".

על ההחלטה להעניק מענקי לידה בניגוד לחוק מדגיש יעקובוביץ' כי "מענקי לילדה הוחרגו במפורש על ידי המחוקק וביטוח לאומי נתן פרשנות ליבראלית לחוק ובית המשפט העליון כתב שהוא מברך על הפרשנות הזו שמנעה בכך פגיעה באנשים העובדים בישראל ושוהים בה שלא כדין. כלומר, דבר המחוקק פשוט רוקן מכל תוכן".

יעקובוביץ' מעיר בהזדמנות זו ששוב ושוב מציינים בסטטיסטיקות שבג"ץ ביטל רק 19 חוקים, אבל בפועל יש כאן דוגמא לחוק שאמנם לא בוטל, אך רוקן מתוכנו על ידי בג"צ, "ומי ששילם על כך הם אזרחי ישראל. יוצא שמדינת ישראל וכספי הביטוח הלאומי שלנו מעודדים השתקעות של מהגרות שאנחנו לא רוצים כאן".

עוד הוא עיר כי "יש טענה שהן משלמות ביטוח לאומי כשהן עובדות, אבל בתחשיב שעשינו התברר שהן משלמות סכום קטן מאוד. מתוך כ-250 מיליון ₪ שהן מקבלות בכל הקטגוריות הללו בפועל 8000 הנשים הללו שילמו רק 8 מיליון. לכן הן למעשה לא משלמות אפילו לא קרוב למלוא הסכום, אלא פחות אפילו מעשירית ממנו".