אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורןצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שר המשפטים אבי ניסנקורן אישר להפיץ תזכיר חוק שיזם לחיזוק כלי האכיפה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולקידום ההגנה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בתחומי החיים השונים.

תזכיר החוק מבקש להרחיב את החובה לייצוג הולם של עובדים עם מוגבלות גם לחברות ממשלתיות גדולות.

על-מנת להגביר את ההרתעה, תזכיר החוק מציע להסמיך את נציבות השוויון לייצג אדם בתביעות שעניינן הפליה או נגישות הנוגעות למקום ציבורי או לשירות ציבורי; כיום, אדם המעוניין לתבוע בנושאים אלו נדרש לשכור את שירותיו של עו"ד פרטי.

בנוסף מוצע להסמיך את נציבות השוויון להטיל עיצומים כספיים בגין הפרה של הוראות חוק השוויון, באמצעות מנגנון מוסדר ויעיל. לפי החוק הקיים האכיפה של חוק השוויון נעשית באמצעות הליך הכרוך בהוצאת צווים, ורק במקרה של הפרתם רשאית הנציבות להגיש כתב אישום. ההליך המוצע בתזכיר החוק יחזק את ההרתעה נגד מפרי הוראות החוק ויסייע לנציבות השוויון באכיפת ההוראות ובהטמעתן.

במקביל כולל תזכיר החוק הארכה של המועד להשלמת ההנגשה של בנייני משרדי הממשלה ויחידותיה. בשל קשיים וחסמים שונים ובשל השפעות נגיף הקורונה, לא הצליחו מספר משרדי הממשלה להשלים את ההנגשה עד לסוף 2019. לאחר שהובהר כי הממשלה עומדת להשלים עד סוף שנת 2020 את הנגשתם של כ-62% מהבניינים החייבים בהנגשה, מוצע להאריך את מועד ההנגשה עד לסוף שנת 2021.

שר המשפטים אבי ניסנקורן: "הזכות היסודית לשוויון מקימה לנו את החובה לאפשר לכל אדם, ולאנשים עם מוגבלויות בפרט, למצות את יכולתו ואת כישוריו בכל תחומי החיים ללא הפליה. התיקון לחוק יחזק את מעמדה של נציבות השוויון, יקנה לה כלי אכיפה ויגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות. אני מבקש להודות למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי) רז נזרי ולמחלקתו, וכן לנציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברמי טורם ולצוותו, על גיבוש ההסדר המשפטי״.