אורן אבלה הגיש מועמדות לניהול רשות מקרקעי ישראל

אבלה, מבכירי המומחים לדיני מקרקעין במגזר החקלאי בישראל, היה בין המבקרים הבולטים של התנהלות הארגון בתקופה האחרונה

ערוץ 7 , כ"ב בחשון תשפ"א

עו"ד אורן אבלה
עו"ד אורן אבלה
צילום: יח"צ

יו"ר פורום ההתיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, עו"ד אורן אבלה הגיש אמש (ראשון) את מועמדותו לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

זאת בעקבות הקמת ועדת האיתור לאיוש התפקיד במקומו של המנהל הנוכחי עדיאל שמרון, אשר הודיע לפני כחודש על החלטתו לפרוש מהתפקיד.

אבלה, מבכירי המומחים לדיני מקרקעין במגזר החקלאי בישראל, היה בין המבקרים הבולטים של התנהלות הארגון בתקופה זו והאשים את רמ"י לא פעם בהתנהלות דורסנית ומנותקת.

אבלה (42), עורך דין ומגשר מוסמך, הוא דור רביעי למייסדי מושב גאליה שבשפלה ובעל משק חקלאי במושב כפר ביל"ו. בשנת 2008 הקים משרד עורכי דין עצמאי המתמחה בדיני מקרקעין ובעל התמחות מיוחדת במגזר החקלאי והכפרי. בתחום זה הוא משמש בין היתר כיועץ משפטי לאגודות חקלאיות, מנהל משאים ומתנים להסכמי השבת קרקעות בין החקלאים והמדינה, מופיע מול ועדות הכנסת השונות, משמש כבורר ומגשר בתיקים מורכבים בתחום, ועובד שנים ארוכות באופן אינטנסיבי מול רשות מקרקעי ישראל על שלל מחלקותיה ואגפיה.

בין הישגיו הבולטים: החנינה הראשונה שהוענקה מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין במסגרת כהונתו. זו ניתנה ב-2017 לחנן שמולביץ', ניצול שואה בן למעלה מ-80 מוותיקי כפר ביל"ו, שהורשע בעבירות בנייה ונכלא לאחר שלא היה ביכולתו לשלם קנס. אבלה, שפנה לנשיא, ייצג את שמולביץ' בהתנדבות.

כמו כן, ב-2019 הביאה תביעה שהגיש עו"ד אבלה לאישור הלכה חדשה על ידי בית המשפט העליון, במסגרתה חויב שר הפנים לאשר עסקה למכירת מקרקעין שביצעה עיריית רחובות לפני למעלה מ-40 שנה, על אף שאלה נמכרו ללא מכרז.

בשנים האחרונות הפך לאחד ממבקריה החריפים של רשות מקרקעי ישראל, הן בשל יחסה למגזר החקלאי, והן בשל הליקויים הקשים בתפקודה. החל מחודש מרץ מוביל אבלה מאבק ציבורי לשיפור תפקודה של רמ"י, שלטענתו ניתקה קשר עם הציבור בתקופת הקורונהץ לשיא הגיעו הדברים במהלך חודש יולי האחרון, אז פנה מתוקף תפקידו כיו"ר פורום רמ"י בלשכה לשר הבינוי והשיכון באותה עת, יעקב ליצמן, והתריע על חוסר התפקוד של הארגון, אשר חדל לחלוטין לקבל קהל.

עם הגשת מועמדותו לתפקיד מנהל רמ"י אמר אבלה: "ברשות מקרקעי ישראל ישנם עובדים מסורים רבים, אך התרבות הארגונית שהתקבעה לאורך שנים ארוכות היא של ניתוק מהאזרח, שמצפה לקבל מהרשות שירות יעיל ומסביר פנים ובמקום זאת נתקל בחומה של אטימות. הבעיה רק החריפה בתקופת משבר הקורונה ובחלוף שמונה חודשים מתחילתו עדיין לא אומצו ברמ"י הפתרונות הטכנולוגיים שיאפשרו מתן שירות לציבור. בשנת 2020 לא ניתן עוד לקבל התנהלות שכזו מרשות ציבורית. לכן, עם כל הערכתי לוותיקי הארגון, רק אדם מבחוץ, אשר חווה את כשלי הארגון יום יום על בשרו, יוכל להוביל את הרפורמה שכה נדרשת לרמ"י".