חיילים. ארכיון
חיילים. ארכיוןPhoto by Nati Shohat/Flash90

הכנסת

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

ירושלים,‏כ"ג חשון, תשפ"א ‏10 נובמבר 2020

10,500 חיילים קיבלו היתרי עבודה, כ-6,500 איבדו את מקום עבודתם

מתוכם 930 חיילים בודדים, ומדובר בחיילים עם מצוקה כלכלית, שבגלל הקורונה ביקשו סיוע כלכלי מצה"ל. יו"ר וועדת-המשנה אלכס קושניר: לא מדובר בחיילים רבים, וניתן לסייע להם בתקציב מיוחד. אי מציאת עבודה לחיילים אלו יגרום להם לנשור מהשירות הצבאי, ואח"כ להישאר בשולי החברה

וועדת העלייה והקליטה המשיכה היום (שלישי) לעסוק בתנאיהם של החיילים-הבודדים, והפעם, אלו שהותר להם לעבוד בעת שירותם ובחופשתם מהצבא.

יו"ר ועדת-המשנה לנושא, אלכס קושניר (ישראל ביתנו) קרא למשרדי האוצר והביטחון לסייע לחיילים בודדים אלו, שאיבדו במשבר הקורונה את מקומות עבודתם ואת היכולת להחזיק את עצמם. "לא מדובר בחיילים רבים, וניתן לסייע להם בתקציב מיוחד. חיילים בודדים רבים, יכלו שלא להתגייס ומצויים בשולי החברה – ולכן ביקשו לעבוד תוך כדי השירות, ובמהלך החופשות מהצבא. משבר הקורונה הביא לפת-לחם אזרחים רבים, וחיילים הם בין אלו שנפגעו קשות. אי מציאת עבודה או חיים בכבוד לחיילים אלו יגרום להם לנשור מהשירות הצבאי, ואח"כ גם להישאר בשולי החברה".

קושניר ביקש מנציגי צה"ל לבצע אומדן תקציבי חודשי למענקי סיוע לחיילים בודדים, והבטיח לנסות לגייס משאבים לנושא.

לדברי סא"ל קרן וייס, ראש ענף תנאי שירות בצה"ל, הצבא העניק 10,500 היתרי עבודה פרטית, אם מוכחת מצוקה כלכלית, כ-930 חיילים מתוכם הם חיילים-בודדים.6,500 חיילים מבין זכאי העבודה, פנו לסיוע כלכלי כיוון שאיבדו את היכולת לעבוד - וצה"ל מסייע להם ע"י מענקים, סלי מזון והוספה במשכורת. במקרים חריגים, אף ניתן מענק בסך 5,000 ₪.

לפי אלון דסה, מנהל תחום אבטלה בביטוח לאומי, ההגדרה בחוק אינה מאפשרת כיום תשלום דמי אבטלה לחיילים בשירות סדיר או מילואים, ואף האוצר שואף לא לאשר דמי אבטלה אלא לאפשר מענקים.

נטע בר זיו, רכזת ביטחון באגף תקציבים באוצר, התעקשה כי "צה"ל הוא המחליט על גובה המענקים, ולכן לאוצר אין נגיעה לסדרי העדיפויות של צה"ל בתוך התקציב שלו. בשונה מחיילי מילואים, הרי שבחיילי החובה מחליט צה"ל על גובה המענקים וסדרי חלוקתם. הדיון על תקציב הביטחון הוא אחד, ואנו לא מתערבים מה יועבר לטילים, למטוסים, לחיילים בודדים או לחרדים".

הילה סופרמן-הרניק, מנהלת הפיתוח המקצועי בתכנית יתד של משרד הרווחה, סיפרה על פעילות משותפת עם ארגונים בסיוע במציאת מקומות עבודה לחיילים בודדים, נעם אביטל מעמותת "רוח נכונה" הזהיר כי חיילים המאבדים את מקום עבודתם, נגררים לחברה שלילית, וקרא לצה"ל שלא להוציא חיילים לחופשה מיוחדת בת חודש – אלא רק לאחר שווידאו בצה"ל - שיש מקום עבודה הממתין להם.