אברהם גרינבלט
אברהם גרינבלטצילום: מיכאל, סטודיו פלוס

מורי ורבי הרב יונתן זקס זצ"ל. 

למרות הפתיחה, מעולם לא זכיתי לפגוש את הרב זקס באופן אישי אבל זו רק הקדמה. זכיתי לפגוש את הרב לפני כשנתיים וחצי לראשונה בשמחת שבע ברכות של בננו כאשר מחותני היקר, יוני נדלר, שיתף באחד הרעיונות של הרב זקס ומאותה השבת "עשיתי לי רב" שהצטרף למורי ורבותי שקניתי לי ברבות השנים.

רבים וגדולים ממני כתבו ותיארו את גדלו וייחודו של הרב בהיקף, במגוון, בידע העצום בתחומים רבים כל כך והכל תוך שמירה בלתי מתפשרת על ההשקה עם עולמה הקסום והמלא של התורה והיהדות.

הרב התמודד עם השאלות המורכבות והקשות ביותר של דורנו, התמודד ויכול היה להן בדרכו בעלת העוצמה ומתוך ענוה גמורה.

במפגש שלוחי חב"ד בשנת 2011 אמר הרב את הדברים הבאים על מורו ורבו הגדול, הרבי מלובביץ זצ"ל:

"רוב האנשים מסתכלים על האחרים ומתרשמים רק מחיצוניותם. אנשים גדולים מסתכלים על אחרים ורואים אותם כפי שהם באמת. הגדולים שבגדולים , והרבי היה גדול שבגדולים מביטים באחרים ורואים את מה שהם מסוגלים להיות".

הרב העשיר, מעשיר ויעשיר את כולנו מתוך כתביו ברמה הגבוהה ביותר ובכך הוא מראה לכולנו מה אנו מסוגלים ובדרכו של הרב הייתי מוסיף , גם חייבים להיות כי זה תפקידנו בעולמו של הבורא.

בדרכו של מו"ר חשבתי לעצמי כמה עוצמה יש בדף היומי כאשר ביום ש"ק כ' מרחשוון בו נפטר ענק רוח יהודי - הרב זקס זצ"ל, למדנו בדף היומי את דף 'צדיק' במסכת עירובין אלא שזה ממש לא מסתיים בציון הדף , כאשר הגמרא דנה בטילטול על גבי ספינה, אי אפשר שלא להיזכר בדברי הגמרא במסכת בבא בתרא (צא) וזה כבר חזק הרבה יותר "ואמר רב חנן בר רבא אמר רב אותו היום שנפטר אברהם אבינו מן העולם עמדו כל גדולי אומות העולם בשורה ואמרו: אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה".

מתוך הכאב הגדול, ראוי להביא את דברי הרב בדבריו על פרשת חיי שרה שמתאימים להיות לחיזוק. תחילה וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ. ופסוק לאחר מכן וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר. הרב שאב את הדברים משרידי שואת יהדות אירופה ומתוך דבריו נשאב גם אנו חיזוק. 

על בקשתו של אלישע מאליהו הנביא מורו ורובו "וִיהִי נָא פִּי שְׂנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי" אבקש לסיים וגם בזה למצוא חיבור נוסף לדרכו של הרב להוסיף דעת על דעת, בפירושו המתוק של המלבי"ם:

"ביקש... שרוח אליהו תנוח עליו, כמו שנאמר (להלן פסוק טו): "נָחָה רוּחַ אֵלִיָּהוּ עַל אֱלִישָׁע", ושבכל זאת תישאר לו גם ההשגה הקודמת שהיה לו עד עתה, ובזה יהיה לו פי שניים: רוח עצמו ורוח אליהו המצטרפת עמו. וזהו שאמר: "וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם" - על ידי שרוחך נצטרפה אלי".

תהא נשמת מורי ורבי צרורה בצרור החיים.

אבי גרינבלט

ובשם כל חברי קהילת רננים – היכל אליעזר, פתח תקוה