הנשיא ריבלין נבדק ב"סופיה"
הנשיא ריבלין נבדק ב"סופיה"צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר היום (שלישי) במרכז לרפואה יועצת של כללית באשקלון. את המפגש אירחו יו"ר כללית, יוחנן לוקר, ומנכ"ל כללית פרופ' אהוד דודסון ונכחו בו ראשי קופות החולים בישראל.

הנשיא התנסה בביצוע בדיקת קורונה מהירה במכשיר סופיה שאושר לאחרונה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA ומשרד הבריאות המאפשר קבלת תוצאה תוך 15 דקות, אשר מוצב במתחם הבדיקות המהירות של כללית באשקלון. בהמשך קיבל הנשיא סקירה על התמודדות כללית בטיפול במגפת הקורונה וההיערכות לחורף.

"קופות החולים והרופאים בקהילה נמצאים בחזית המאבק בנגיף", אמר הנשיא לראשי קופות החולים והוסיף: "זו שעה היסטורית ולקופות החולים ולרופאים בקהילה יש תפקיד מרכזי. נדרשתם לייצר פתרונות, ללמוד תוך כדי תנועה. פתרונות ברמת הבדיקות, ברמת נהלי הטיפול בחולים בבידוד, ברמת הקשר עם הציבור ולצד האתגרים הרפואיים, המשבר הזה זימן לכם גם אתגר הסברתי שאין להקל בו ראש".

הנשיא הדגיש: "לא נוכל לנצח את המשבר הזה רק באמצעות פתרונות רפואיים. אנחנו נדרשים גם לעצב את ההתנהגות שלנו. לעזור לציבור להבין איך הוא יכול לשמור על עצמו. מה כל אחד מאתנו יכול לעשות כדי להימנע מהדבקה. עלינו להמשיך ולהסביר לציבור בישראל, בכל המגזרים, בכל הארץ, על חשיבות עטיית המסכות, השמירה על ריחוק חברתי, ההתייצבות לבדיקות, וצמצום ההתקהלויות."

יו"ר כללית, יוחנן לוקר, הודה לנשיא המדינה על היענותו להזמנתו לבקר בכללית ואמר: "כבוד לנו לארח את נשיא המדינה במרפאה היועצת של כללית באשקלון. בתקופת הקורונה הגענו אל מאות אלפי המטופלים שלנו המוגדרים בסיכון, והענקנו להם טיפול איכותי המתאים לצרכיהם הבריאותיים. בתי החולים של הכללית נמצאים בחזית הטיפול בחולי הקורונה הקשים ביותר, ופועלים ללא לאות סביב השעון".

פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל כללית סקר את היקפי הפעילות העצומים של כללית מפרוץ מגיפת הקורונה, לצד המשך מתן שירותים רפואיים שבשגרה: "בתקופה זו טיפלנו במעל 140 אלף חולי קורונה ממטופלי כללית במסגרת אשפוז בית ובבתי החולים".

פרופ' דודסון גם הציג את האתגר הניצב בפני הכללית בתקופת החורף, וההיערכות לטיפול בו זמנית בכ-35 אלף חולי קורונה. "כדי להתמודד עם אתגר זה אנו פועלים לגיוס כח אדם רפואי, הוצגה תוכנית להקמת מערך אשפוזי בית של 250 מיטות בקהילה ותוכניות להקמת מיון קדמי בערים גדולות, זאת לצד הרחבת השירותים הרפואיים הדיגיטליים המותאמים לתקופת הקורונה ולשהות בבית באמצעות אביזרים חכמים כדוגמת מכשיר ה-TYTO לביצוע בדיקות רפואיות מרחוק ושירות חדשני נוסף - אולטרסאונד ביתי", חתם.

חדווה אמונה, מנהלת מחוז דרום של כללית אמרה: ״חלקו של מחוז דרום של כללית בטיפול במגיפה הוא עצום. כלל הצוותים פועלים בכל יום עד השעות המאוחרות כדי להמשיך במאבק בקורונה לצד הענקת טיפול רפואי שבשגרה. אנו נמשיך בשליחות המשמעותית הזאת על מנת לשפר ולשמור על בריאותם של תושבי הדרום לרבות שימוש באמצעים טכנולוגיים חכמים כמו סופיה, המאפשרת לבדוק כ - 40 מטופלים בשעה עם קבלת תוצאות תוך 15 דקות".

בסיום הביקור העלה נשיא המדינה ריבלין, ציוץ לרשתות החברתיות בצרוף תמונה שלו נבדק באמצעות סופיה וכתב בין היתר: "ביצעתי בדיקת קורונה מהירה במכשיר סופיה, המאפשרת תשובה תוך 15 דקות. צאו גם אתם להיבדק. רק כך נעצור את שרשרת ההדבקה".

סופיה היא טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך אשר אושרה לאחרונה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA ומשרד הבריאות, המאפשרת לבצע כ - 40 בדיקות בשעה ולקבל תשובה במקום תוך 15 דקות ללא תלות במעבדה או צורך בשינוע דגימות. סופיה היא בדיקת האנטיגן הראשונה בעולם לזיהוי קורונה שה - FDA האמריקאי אישר.

ברחבי ארצות הברית כבר פועלים כ - 55 אלף מכשירים וישראל היא המדינה הראשונה בעולם מחוץ לארצות הברית שקיבלה את הטכנולוגיה וכבר מפעילה אותה.

בשבועות האחרונים כבר נפרסו בארץ מאות מכשירים בבתי אבות, דיור מוגן ומוסדות גריאטריים במסגרת פרויקט מגן אבות ואימהות. כמו גם במרפאות קופות החולים בצבא, במשטרה ובשירות בתי הסוהר, תוך התממשקות עם מערכת המחשוב של משרד הבריאות. מתחילת פעולתה בישראל כבר בוצעו בעזרת סופיה כ - 70 אלף בדיקות מהירות ובשבועות הקרובים מספר הבדיקות עתיד לצמוח ל-200 אלף.

לאחרונה הצטרפו עוד מדינות כמו בריטניה, צרפת, אירלנד, הולנד, דנמרק, גרמניה וסלובניה, כך שבכל שבוע כבר מתבצעות ברחבי העולם כ - 2 מיליון בדיקות סופיה.

הכנסת סופיה לשימוש בארץ נעשתה רק לאחר פיילוט של מספר חודשים על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות ומד"א וכלל אלפי בדיקות. לצד פעילותה, עדיין מתבצעים תהליכי תיקוף בשטח.